Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
1
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Vergadering  (913 keer gelezen)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 8 jaar geleden »
Off: Ik skip een deel van de vergadering, het deel waarin ze overleggen wat te doen met de vakantie, dit omdat er al een aantal op vakantie zijn en het zo logisch blijft en omdat we anders in tijdgebrek komen. Mocht je personage het IC niet eens zijn met de beslissing die genomen is, dan mag je er altijd van maken dat Gustaf (eventueel met andere leraren) gewoon zijn zin doorgedrukt heeft. ;)

'De leerlingen krijgen dus de opdracht om naar hun ouders een brief te schrijven met het advies hen niet naar huis te laten gaan. Slechts met een schriftelijk bewijs van hun verzorger mogen ze in de vakantie het schoolterrein verlaten,' hakte de man de knoop door. 'Dan stel ik voor om door te gaan naar het volgende punt op de agenda.' Haast alle punten hadden te maken met de oorlog, dat was ook de voornaamste reden dat deze vergadering plaatsvond, hij had het een en ander te overleggen met zijn leraren, zéker na de ontvoering van Evren.* 'De lesstof,' sprak de man. 'Ik zou graag zien dat dit aangepast wordt naar de huidige omstandigheden, zodat leerlingen weten wat hen buiten de school wacht.'

*Ja, dit vindt erna plaats om het logisch te houden dat ze de school verliet en Gustaf moeite doet haar te gaan zoeken.

« [Reactie #1] : 8 jaar geleden »
Olfughto zat in de hoek van de lerarenkamer en hij luisterde. Hij had geen zin deze samenkomst onnodig te verlengen met zinloze vragen en opmerkingen, dus zweeg hij alleen. Hij had er voor gekozen in de donkerste hoek plaats te nemen, zodat hij rustig het geheel kon bestuderen. De vakantie zou hier doorgebracht worden, wat hem niets uitmaakte. Leerlingen waren hier om te leren en als ze dingen wilden leren, dan moesten ze daar maar wat voor over hebben. Hij begreep het nut van de vakanties niet helemaal, want het was een voorrecht dat de kinderen zulk hoogstaand onderwijs kregen. Vrije dagen was een luxe.
Olfughto moest toegeven dat hij kon genieten van die luxe, maar hij zou prima een heel jaar door kunnen werken. Hij gaf gewoon zijn lessen en als de leerlingen wilden opletten dan konden ze veel leren, als ze dat niet wilden dan leerden ze niets. Het maakte voor Olfughto weinig tot niets uit wat er allemaal gebeurde binnen en buiten Bumetrel. De mensen konden niets beginnen tegen Bumetrel en zijn magiërs. De leerlingen waren hier veilig, eventuele vluchtelingen ook. Bumetrel en Ypsilon waren momenteel waarschijnlijk de veiligste plaatsen in de verre omtrek, dus was het niet meer dan logisch, zo niet wenselijk dat de leerlingen hier bleven.

Toen Vladistov klaar was met spreken, schraapte Olfughto zijn keel. Hij sprak rustig en zonder stemverheffing, Vladistov kon hem toch wel verstaan. De rest ook als ze zwegen. 'Is het de bedoeling dat de leerlingen puur informatief op de hoogte gesteld worden van de gevaren buiten Bumetrel of moeten we hen leren zichzelf te verdedigen mochten ze bedreigd worden door mensen?' Dat laatste zou inderdaad een wijziging brengen in zijn Periousialessen. Dan werd het rijtje wilde dieren: Beer, wolf en mens.

'En als de leerlingen toch op school blijven deze vakantie, kunnen die weken daar niet voor gebruikt worden?'

Een soort cursus 'hoe ga ik om met mensen', gegeven aan alle leerlingen. Eventueel opgesplitst in de verschillende afdelingen. Je kon tenslotte niet verwachten dat een Merifelleerling moest leren hoe je een mens met rationele argumenten kunt overtuigen je niet te lynchen. Daar waren andere afdelingen beter in.
The night is dark and full of terrors.

« [Reactie #2] : 8 jaar geleden »
'Hoho,' viel Rathiain op haar beurt in, 'een beetje nuance kan geen kwaad. Niet alle mensen ontvoeren en doden myrofas.'

Ze wierp even een blik op Evren*. De kobold was ook nooit faliekant tegen mensen geweest, ze scheen zelfs voor mensen gewerkt te hebben. Zouden de gebeurtenissen van de afgelopen tijd haar standpunt radicaal hebben veranderd? Ze had de vrouw al een tijdje niet meer gesproken. De kobold negeerde haar blik, of zag die eenvoudig niet, dus Rathiain ging verder met haar reactie:

'Ik weet dat er een oorlog is en dat veel leerlingen het gevaar van myrofas onderschatten, maar ik ben niet van plan om van mijn lessen een soort anti-mensenpropaganda te maken. Naast gevaarlijk zijn mensen ook behoorlijk interessant als studie-object voor de wetenschap. Het lijkt me van belang dat het onderwijs over mensen genuanceerd blijft.'

*Dwz, als die weer terug is, dat weet ik nu natuurlijk niet, anders is het een willekeurige npc-docent.
Als de hemel naar beneden valt, heeft iedereen blauwe gezichten
« Laatst bewerkt op: 8 jaar geleden door Rathiain H. Negorid-Thyrall »

« [Reactie #3] : 8 jaar geleden »
'Ik denk niet dat lessen tijdens de vakantie de beste oplossing is.' Lin zat naast Gustaf, en schoof een blonde lok haar achter haar oor terwijl ze praatte. 'Een aantal weken vakantie lijkt me noodzakelijk om de motivatie van leerling én leraar hoog te houden.' Hoewel... Als 90% van de leerlingen zouden blijven zonder een dagvullend programma, zou dat geheid problemen opleveren. 'We zouden de vakantie iets in kunnen korten, of drie halve dagen in de week lessen kunnen verzorgen. Het lijkt me hoe dan ook zaak om de leerlingen niet onnodig bang te maken voor de mensen en niet te vergeten dat de examens ook gehaald moeten worden.' Oorlog of geen oorlog, ze moesten de leerlingen met een goede bagage aan kennis van school sturen. De nimf wende zich tot Rathiain. 'En niets houdt je tegen om genuanceerd onderwijs over mensen te geven. Dat lijkt me juist een goede zaak.'

« [Reactie #4] : 8 jaar geleden »
'Daarbij is de korte tijd van vier weken niet genoeg om alles te leren,' viel Gustaf zijn collega bij. 'In de normale lesstof zit al een hoop over mensen. Dit is stof die leerlingen hoe dan ook moeten leren. Ik wil jullie vragen om dit simpelweg naar voor te schuiven. Op deze manier krijgen ze op jullie manier de stof die ze moeten kennen voor het examen die hen meteen wapent tegen wat er buiten deze muren afspeelt.' Adalinda en Gustaf hadden het hier al een keer over gehad en hoewel ze het over enkele details nog niet helemaal eens waren vonden ze beiden dat er wel iets in de lesstof over genoemd werd. 'Wat betreft de vakken zonder stof over mensen, zoals bijvoorbeeld boogschieten of zwaardvechen, het kan geen kwaad om de leerlingen af en toe te wijzen op hoe mensen met deze wapens omgaan en wat het belang ervan is dat ze dat juist in deze tijd leren.' Hij keek naar de leraren. 'Het vereist geen volledige aanpassing van de inhoud van de lessen, maar ik wil enkel dat er actuele voorbeelden en stof behandeld wordt, juist nu.' Het was eigenlijk niet veel anders dan normaal. Iedere weldenkende leraar gaf actuele voorbeelden en behandelde geen stof van honderd jaar terug. 'Vanzelfsprekend krijgen jullie alle vrijheid om te bepalen hoeveel en op wat voor manier dat behandeld zal worden.' Vervolgens wachtte de vampier op nieuwe tegenwerpingen, als die niet zouden komen konden ze door naar het volgende punt.

« [Reactie #5] : 8 jaar geleden »
"Mijn lessen vergiffen behandelen het onderwerp 'mens' al jaren als examenopdracht en gedurende het hele jaar zes. Als ik dergelijke lessen ook aan alle andere jaren moet geven raakt de volledige opbouw van het vak in de war, en is het overzicht ver te zoeken. En ik zal een aantal extra oefendoelwitten moeten hebben." Mocha fronste. "Daar kan ik mee leven, al kost het extra werk. Maar is het de bedoeling dat ik mijn leerlingen ook mensen moet leren genézen?"
Dat het vak eigenlijk 'vergiffen en genezen' heette leek de nachtelf zich alleen nú plotseling weer te herinneren. "Of dat ik ze moet leren hoe mensen omgaan met vergiffen? Dat is ver, vér ondermaats, zelfs voor eerstejaars. Het gevaar vergiftigd te worden lijkt mij bovendien klein. Hetzelfde geldt voor magische elixers: de elixers die in de latere jaren behandeld worden zijn te moeilijk voor de eerdere jaren.  En de elixers die mensen maken zijn niet magisch en werken niet. Moet ik mijn leerlingen met die rommel kennis laten maken en ook nog moeite doen hen dat serieus te laten nemen?"
No mercy for the wicked.

« [Reactie #6] : 8 jaar geleden »
'Wat dacht je van beginnen met het simpelweg laten zien wat verschillende vergiffen en elixers met mensen doen, Tetachan?' vroeg hij. Daar was geen grote verandering in lesstof voor nodig, die zielige reeën die ze echter normaal gebruikte zouden door mensen vervangen worden. 'Je opmerking brengt ons overigens naar een punt verder op de agenda. Adalinda heeft ingestemd met het gebruiken van mensen voor de lessen, op voorwaarde dat ze niet ontsnappen en ze er 'een beetje gevaarlijk' uit zien.' Hij keek naar de leraren. 'Ik wil dus weten wie er mensen wil gebruiken en hoeveel.' De voorraad op peil houden zou in deze oorlogstijd geen probleem zijn, zélfs niet met de lessen van Tetachan.

« [Reactie #7] : 8 jaar geleden »
'We gaan onschuldige wezens laten sterven omdat ze toevallig als mens geboren zijn?!' riep Rathiain ontzet uit. Haar verbijsterde blik was gefixeerd op het witte schoolhoofd, van wie ze ergens toch wel een ander standpunt had verwacht. 'Patu zou zijn dieren nog niet eens door Tetachan laten doden. Sinds wanneer is een oorlog een excuus om zo te handelen?'

De landelf kon er niet over uit. Wie kon er zo gemakkelijk met leven en dood omgaan? Leverden oorlogen op zichzelf al niet genoeg doden op? Als het nou oorlogsmisdadigers waren of terdoodveroordeelden waar ze het over hadden, maar daar leek geen onderscheid in worden gemaakt. Het was ook typisch iets voor vampiers en nachtelfen, die meenden altijd dat zij het ultieme ras vormden.
Het was werkelijk niet te geloven.

Als de hemel naar beneden valt, heeft iedereen blauwe gezichten

« [Reactie #8] : 8 jaar geleden »
Olfughto keek naar de vrouw die een pleidooi hield voor de mensen. Hij moest een zucht inhouden bij zoveel naastenliefde en naïviteit. Dacht ze nu werkelijk dat mensen en Myrofas gelijk aan elkaar waren? In dat geval mocht ze wel eens een tijdje tussen de mensen verkeren, dan zou ze wel ontdekken dat die eerder op het niveau van de dieren leefden dan op het niveau van de Myrofas. Hij leunde voorover en sprak rustig: 'Als Patu een beest heeft dat hem aanvalt, dan maakt hij dat ook af en als een er een horde wolven door het bos zwerft en Myrofas aanvalt, dan worden al die beesten afgemaakt.'

Hij keek de vrouw aan en zei: 'Deze mensen bedreigen ons, ze hebben als doel ons uit te roeien en daarmee is hun onschuldigheid voorbij. Ik zal nooit een mens doden omdat hij als mens is geboren, maar wel omdat die mens - of de mensheid - ons bedreigt.' Olfughto wierp even een blik op Vladistov en leunde weer achterover. 'Ik zal bij Periousia de leerlingen leren om te gaan met mensen, bij Teleknises is het onmogelijk in de lesstof te brengen.'
The night is dark and full of terrors.