Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
1
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

SOG  (1469 keer gelezen)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 10 jaar geleden »
Elik zat achterin de bibliotheek. De grote tafel die hij zich had toegeëigend lag bezaaid met perkament, manuscripten en geschriften. Een pot met inkt en twee veren lagen onaangeroerd voor zijn neus. Elik keek met een mengeling van trots en tevredenheid naar de attributen. Niets kon hem nu nog weerhouden van een dag studeren voor Rhetorica. Er moest gewerkt worden en hard, want de deadline voor de redevoering die geschreven moest worden was het einde van diezelfde dag.

Maar er kon eerst nog wel wat melk worden gehaald. En wat eten misschien. Op een lege maag kon je niet studeren tenslotte. En daarna nog even kijken of er post was gekomen. En als hij dan toch in het administratiegebouw was kon hij ook wel even kijken of er nog wijzigingen waren in het rooster van de komende week. Stel je voor dat mevrouw Doubek ziek was, dan hoefde die redevoering ook niet af vandaag.

---

Een uur later zat Elik alweer achter de tafel. Hij verzamelde alle geschriften, bekeek ze en stapelde ze op van groot naar klein. De veren werden nog een keer geslepen, het lege vel voor hem werd gladgestreken. Het zag er naar uit dat er nu toch echt geen reden meer was om het studeren uit te stellen. Elik zuchtte diep.

(soggen doe je samen, iedereen is welkom)

« [Reactie #1] : 10 jaar geleden »
Met het huiswerk van Bernard in haar armen liep ze de bibliotheek binnen. Ze hoefde maar één blik te werpen op de drukte om tot de conclusie te komen dat dit een slecht idee was. Toch had ze boeken nodig... Ze keek rond en vond een plaatsje, bij een jongen die de tafel vrijwel helemaal toegeëigend had. Gelukkig had Limki niet veel ruimte nodig. Ze nam plaats op het hoekje van de tafel en sloeg een boek open die ze eerder die week al geleend had. Ze legde een perkament weg, inkt, veer en begon te schrijven, tot ze per ongeluk wat perkamenten van de jongen op de grond gooide. Met een rood hoofd dook ze onmiddellijk onder tafel om het op te rapen, hierbij tegen de tafel stotend en meer omver helpend.
'Sorry!' piepte ze van onder de tafel.

« [Reactie #2] : 10 jaar geleden »
Elik grijnsde. "Hoi Limki" Hij dook ook onder de tafel en viste nog een perkament van de vloer. "Doe je dat vaker, zo'n onverhoedse aanval op een tafel?" Hij lachte en zette de tafel weer recht. Een blik op zijn document bracht de ontdekking van een kronkelige lijn naar beneden die zijn pen had gemaakt door de manoeuvre. Maar ach, het was toch maar een kladje en je kon er op zich nog wel omheen schrijven. Afgezien van de lijn stonden er al twee regels op papier:

Beste mensen,
Geachte aanwezigen

Hij peinsde even, pakte een manuscript van een oude redevoering en las het vluchtig door. Hij keek eens opzij naar het meisje. "Druk? Waar ben je mee bezig? Heb je al geluncht trouwens?"

« Laatst bewerkt op: 10 jaar geleden door Elik Pillao »

« [Reactie #3] : 10 jaar geleden »
'Ik ben bezig met huiswerk,' vertelde ze hem, dat het huiswerk was van een jongen die een jaar hoger zat liet ze subtiel achterwege. 'Ik heb nog niet geluncht, heb je honger? Anders wil ik thuis wel iets maken,' stelde ze voor. 'Waar ben jij mee bezig, ook huiswerk?' vroeg ze hem.
Ze wierp een blik op het boek. Ze maakte huiswerk over stof die ze later pas zou krijgen, wat nu zwaar was, maar als ze dit vol bleef houden haar volgend jaar wel een voordeel gaf. Als ze het dan goed deed zou ze in haar examenjaar niet echt meer iets hoeven leren en alleen nieuwe verslagen hoeven maken. Dan kon ze zich focussen op dingen die ze moeilijk vond, hoewel die er nu wel iets onder leden.

« [Reactie #4] : 10 jaar geleden »
Elik knikte. "Ja, ik schrijf een redevoering voor rhetorica. De zoveelste. Wat een rotvak is dat zeg." Elik kon zo wel vijf vakken opnoemen die leuker waren dan rhetorica. Eigenlijk waren alle vakken leuker dan rhetorica.

De nachtelf rekte zich uit.
"Ik heb nog niet geluncht, nee. Ik wou zelf even naar huis en wat maken.. ik kan ook wel wat voor jou meenemen." Er was geen enkele gedachte van liefdadigheid die aan het aanbod ten grondslag lag. Elik zocht gewoon een nieuwe reden om niet bezig te gaan met studeren.

"Wat doe jij eigenlijk?" Hij pakte het boek van tafel en bekeek het. "Krijg je dit al in het derde jaar? Dat wist ik niet."

« [Reactie #5] : 10 jaar geleden »
'Nee, pas in de vierde,' zei ze zacht. 'Ik kan je wel helpen met Rhetorica.' Theoretisch was ze er niet slecht in, praktijk echter... Twijfelend keek ze naar de jongen. Kón hij wel dingen klaarmaken? Het bleef een man en mannen stonden nu niet bepaald bekend om het feit dat ze voor eten konden zorgen... 'Zullen we samen gaan? Dan maak ik iets, dan eten we rustig en gaan daarna studeren, eventueel kan ik je helpen.' Niet dat Limki daadwerkelijk tijd had om die jongen te helpen, maar ze deed het graag. Ze kon eventueel haar oude verslagen erbij pakken en hem een voorbeeld geven of laten overschrijven, aangezien Doubek nooit Limki's oude verslagen gelezen had.
Met een vragende blik keek ze naar haar huisgenoot.

« [Reactie #6] : 10 jaar geleden »
Elik glimlachte breed. "Ja, dat lijkt me prima." Hij veegde alle boeken en perkamenten bij elkaar en sorteerde ze op soort en maat. Hij liet alles wel zo achter dat het voor iedereen duidelijk was dat de tafel en bijbehorende stoel bezet waren.

Wat een geluk dat Limki ook nog moest lunchen. Ze kon heel wat beter eten klaarmaken dan hij. Zelf zou hij waarschijnlijk niet verder gekomen zijn dan een homp droog brood en wat kaas. En het fijne was dat ze het zelf aanbood.

"Helpen met rhetorica?" reageerde Elik terwijl hij wachtte totdat Limki ook zo ver was. "Graag. Niet dat ik het zelf niet kan," haastte hij zich te zeggen, "maar een beetje hulp kan nooit kwaad."
Misschien had ze nog wel een oude redevoering liggen die hij kon overschrijven als naslagwerk kon gebruiken.