Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
1
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Maar Jotar is zo cool!  (176 keer gelezen)

Speeldatum: 10 juli 1308 (Midzomer)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 5 maanden geleden »
Elik had een verkeerde inschatting gemaakt. In tegenstelling tot zijn verwachting, was Lynna haar levensdroom nog niet vergeten. Het was misschien wat minder prominent in haar hoofd, maar zo af en toe kwam het weer boven. Ze had ondertussen al zo lang getwijfeld of het wel haalbaar was of niet dat ze er helemaal klaar mee was. De belofte van vrouwe Magvatero was nog steeds niet vervuld en Lynna vond het allemaal even niet leuk. De hele week zat haar hoofd al vol met haar vader en de IRMM en het werd ondertussen zo erg dat zelfs haar huiswerk afgeraffeld werd. Het was tijd om alle moed bij een te rapen en naar haar mentor te gaan.

Met haar handen in de zakken van haar afgedankte uniform liep ze door de gangen, de laatste paar meter richting de deur van het kantoor gingen heel erg langzaam. Voor de deur bleef ze stil staan, één keer haalde ze diep adem voordat ze zo zelfverzekerd als ze kon op de deur klopte.
"Mevrouw Mocha, heeft u even tijd?" vroeg ze voordat ze volledig in haar kantoor stapte. Het was duidelijk niet de veel te enthousiaste en moedige Lynna die normaal ieders kantoor binnenstormde en alles durfde te vragen of zeggen. Zelfs heer Amèl had haar al eens gevraagd of ze hem niet intimiderend vond.
« Laatst bewerkt op: 5 maanden geleden door Lynna Seros »

« [Reactie #1] : 5 maanden geleden »
"Ja." Zei Mocha, die voor de derde keer dit uur haar werkzaamheden aan haar nieuwste recept staakte. Het was een weinig bekend gegeven dat vrouwe Mocha zowel nooit als altijd tijd had, en die twee zaken uitstekend wist te combineren.

"Wat is er Lynna?" Ook al zo'n onbekend feit was het idee dat Mocha niet alles wist. Beweegredenen werden doorgaans toch het best verwoord door hun bezitters, al was het zeker mogelijk die redenen anders te interpreteren dan gewenst.

Ze stak haar veer terug in de inktpot. Een laatste feit: ook al werd ze nog veel vaker onderbroken, het recept zou zijn uiteindelijke vorm wel vinden. De voordelen van een ijzeren geheugen.
No mercy for the wicked.

« [Reactie #2] : 5 maanden geleden »
Voorzichtig stapte Lynna het kantoor binnen en deed de deur zorgvuldig achter haar dicht. Onbewust pakte ze een bundeltje stof uit de zak van haar uniform. Het kon worden geïdentificeerd als een popje met een grauwe mantel om en was niet veel groter dan Lynnas handen. Het voelde vertrouwd om vast te houden.
"Nou, het zit dus zo hè," zei ze, duidelijk niet op haar gemak.

Oke dit werkte niet, Lynna was helemaal klaar met haar eigen onzekerheid. Gefrustreerd stopte ze haar popje weer terug in haar uniform en haalde een keer diep adem voordat ze haar verhaal uitstortte.
"Nou, ik wil dus nog steeds sterker en beter worden dan Jotar en ik ben ondertussen al best wel goed in magie en wapenkunde gaat ook wel goed. Het is echt een heel leuk vak en echt super leerzaam en ik sta gemiddeld gewoon een acht en een half voor al mijn vakken samen, alleen ethiquette gaat niet zo extreem goed, maar dat is ook gewoon een stom vak waarbij alles gewoon fout is wat je doet ongeacht wat je doet ook al doe je het vijftien keer goed en alleen bij de zestiende keer kijkt ze en dan gaat het precies mis waardoor alles meteen weer fout gaat. Maar ik heb dus helemaal geen geld en Alaiz had belooft papa te vinden, maar dat heeft ze dus nog steeds niet gedaan en ik heb ook niet het idee dat ze heel hard aan het zoeken is, maar dat betekend dus dat ik nooit geld voor mezelf ga hebben voor studie en van Wilts wil ik het ook niet vragen want hij snapt er vast helemaal niks van, die leest alleen maar boeken en geeft les en hij snapt niks van jong zijn en dromen hebben en speelt ook nog eens slecht neppapa, ik heb helemaal niet het idee dat ik naar hem toe kan voor dingen, ik kan nog beter naar Elik, die snapt tenminste nog dingen over vechten en magie en jong zijn." Even was ze stil, diep in gedachten waar ze ook alweer naartoe wilde met haar verhaal.

"Maar ik moet straks dus nog super lang werken voordat ik überhaupt van Bumetrel mag want die phaosfee heeft vet veel geld in mij gestopt om dat ik überhaupt iets aan studie mag hebben dus ik kan al helemaal niet naar Ypsilon en zonder Ypsilon diploma kan ik ook niet bij de IRMM aankomen waardoor ik nooit hoofd van de Fulaki en hoofd-ondervrager kan worden en dus beter dan Jotar wordt, want dat wordt ik sowieso want vrouwelijke gorgos zijn sterker dan mannen dus Jotar kan het straks wel schudden als ik eraan kom. En op Ypsilon kan ik alleen maar óf magie doen óf vechten, al denk ik niet dat ik mag vechten want ik heb geen Heracor diploma straks, maar ik wil gewoon beide doen want dat heb ik nodig als ik de IRMM en fulaki opleiding wil doen want die selectie is super moeilijk en streng. En ik vind het niet meer leuk! Snapt u?" Ethiquette was inderdaad niet Lynna's beste vak, dat was wel duidelijk na de spraakwaterval.
« Laatst bewerkt op: 5 maanden geleden door Lynna Seros »

« [Reactie #3] : 5 maanden geleden »
"Dus je maakt je zorgen over je studiefinanciering." Besloot Mocha. "En of dat je studie in de weg gaat zitten. Nee, dat gaat het niet." Ze schudde haar hoofd en stond op, wandelde naar de kast. Daaruit kwam een dossier tevoorschijn dat duidelijk de naam Lynna droeg.

"Etiquette lijkt onbelangrijk, maar is van levensbelang op elke hoge positie. De positie van meneer Elichaïm is hoog. Wil je zijn positie overnemen, dan zul je in alle opzichten beter moeten zijn, en dat betekent óók in dat opzicht. Of je sterker bent doet er niet toe, je hoeft hem niet fysiek te verslaan. Je moet beter zijn. Zoveel beter dat de IRMM jou ziet als een verbetering." Ze pauzeerde en keek de jonge gorgo aan.
"Je studiefinanciering loopt door tot op Ypsilon. Er is geen probleem met het geld."
No mercy for the wicked.

« [Reactie #4] : 5 maanden geleden »
Geïnteresseert keek de gorgo naar het dossier dat uit de kast kwam. Stiekem was ze wel nieuwsgierig wat daar allemaal over haar in stond, vast haar cijfers en opmerkingen van leraren. Misschien zelfs wel alles dat ze uit haar hadden getrokken over haar jeugd.
"Wat staat daar allemaal in?" vroeg ze voordat ze zichzelf kon tegenhouden, haar ogen waren gefixeerd op de map met perkamenten.

De woorden van vaar mentrix zorgde voor opluchting, gelukkig kon ze tenminste tot en met Ypsilon blijven studeren. Maar geld was niet haar enige zorg. Beter zijn dan Jotar klonk zo makkelijk, maar dat was ook precies wat Lynna triggerde. Het klonk te makkelijk, maar beter dan Jotar worden wás niet makkelijk. Het was extreem super moeilijk gezien Jotar een volwassen gorgo was met heel veel ervaring en zij pas een vijfde jaars Merifeller.

Lynna was stil en dacht na voordat ze Mocha weer te woord stond.
"Maar als ik klaar ben met Bumetrel, of Ypsilon, ben ik niet beter dan meneer Elichaïm, ik kom nog niet eens in de buurt. Natuurlijk, hij heeft al super veel ervaring, maar dan nog. Ik ben niet beter dan enig andere Merifeller die afstudeert. Op Ypsilon kan ik maar één diploma halen, terwijl ik het liefst twee, of eigenlijk zelfs alle drie de academies zou willen afronden om de IRMM te laten zien dat ik beter, een verbetering, ben. Er zit gewoon niet genoeg tijd in een dag om beter te zijn."

Ze dacht nog even na.
"U kent meneer Elichaïm toch? Hoe is hij?" Lynna vroeg het voorzichtig. Ze was zich ervan bewust dat het misschien niet het beste idee was om het aan Mocha te vragen, maar ze wilde het toch graag weten. De nachtelf tegen over haar was misschien eng, soms zelfs angstaanjagend, maar Lynna was niet zo snel bang.

« [Reactie #5] : 5 maanden geleden »
"Meneer Elichaïm is extreem vermoeiend." Zei Mocha. Wat dat betreft was er alvast een goede vergelijking. "Je hebt er niets aan om te weten hoe meneer Elichaïm is. Je moet niet net zoals Jotar Elichaïm worden, je moet beter dan Jotar Elichaïm worden. Je hebt er wat aan om te kijken hoe je daar komt. Wat dat betreft heb je dus alvast het juiste idee: daar heb je hulp bij nodig."

Mocha hield wel van leerlingen die wisten wat ze wilden, maar het praten over Elichaïm was een onprettige bijkomstigheid.

"Je kunt beter worden dan andere merifeli, maar dat is niet absoluut noodzakelijk. Je moet beter worden op het gebied van de IRMM, niet op het gebied van Merifel. Het antwoord op je vraag hoe je dat wordt is niet een kort foefje. Er bestaan geen truuks om zo hoog te komen op een snelle en efficiënte manier. Geen enkele, behalve bijzonder veel geld en nepotisme. Dat gaat in jouw geval niet werken."
De nachtelf schudde haar hoofd. "Jij hebt een lange loopbaan voor de boeg. Daarom moet je je afvragen of beter worden dan meneer Elichaïm daadwerkelijk is wat je wilt, want je zult veel doorzettingsvermogen nodig hebben. En tijd. En als je er bent, wat wordt dan je doel? Waarom wil je beter worden dan Elichaïm?"
No mercy for the wicked.

« [Reactie #6] : 5 maanden geleden »
Hmm, daar had Mocha een punt, maar Lynna was het er niet helemaal mee eens.
"Maar hoe kan ik beter worden dan iemand, als ik niet weet hoe hoog de lat ligt? Natuurlijk kan ik wel afgaan op bestaande en gedocumenteerde kennis, maar dat geeft nooit een volledig en accuraat beeld van de werkelijkheid." De gorgo ging er vanuit dat ze ondertussen wel op een stoel mocht gaan zitten en verplaatste zich naar een van de krukjes voor het bureau van haar mentrix. Nog steeds hield ze haar popje vast, zich er van bewust dat haar mentrix het kon zien, maar op dit moment in het gesprek kon het de gorgo niet meer schelen.

Lynna luisterde naar de woorden van Mocha en liet ze even bezinken. Het had meestal geen zin om extreem snel te reageren, nadenken was beter om te doen voordat je sprak in plaats van daarna.
"Wat betekend nepotisme?" vroeg ze als eerste, terwijl ze nadacht over de andere vragen die de nachtelf gesteld had.
"Ik wil beter worden omdat ik zijn baan wil," zei ze uiteindelijk, "hij is de bekendste gorgo in heel Europa, zelfs bekender dan de burgemeesters van Chrevnië of de dictator van Gidrwan." Ze dacht verder na, de vragen van Mocha waren moeilijk en lieten haar nadenken over dingen waar ze liever niet over nadacht.

"Ik weet het niet zeker, maar misschien heeft het te maken met dat ik vader niet ken en er niet zoveel bekende gorgos zijn om tegenop te kijken. Natuurlijk is er meneer Tsur, maar met de keuze tussen hoofd van de wacht en hoofd van de IRMM zou ik het echt wel weten." Het kostte een hoop emotionele energie om het uit te spreken. Lynnas schouders zakte een beetje. Misschien had ze wel niet genoeg doorzettingsvermogen om het te kunnen. Ze deed haar uiterste best om haar tranen te bedwingen, maar Lynna wist het even niet meer.

« [Reactie #7] : 4 maanden geleden »
"Nepotisme is het bevorderen van familieleden vanuit je positie boven anderen die meer recht hebben." Mocha luisterde naar het verhaal van het meisje. Het was helder genoeg, zeker voor Lynna.

"Je wilt Elichaïms baan omdat je tegen hem opziet? En je wilt de persoon waar je tegen opziet, die je belangrijk vindt, graag van zijn plek stoten." Ze fronste. "Dat klinkt niet heel logisch. Dat betekent dat je daarna géén gorgo meer hebt om tegen op te kijken. Maar dat lijkt juist te zijn wat je zoekt: iemand die je vader vervangt."

Mocha keek de jonge gorgo peinzend aan. "Als je iemand zoekt om tegen op te kijken als vader, dan kun je je energie beter zoeken in het vinden van een echtgenoot. Daar krijg je doorgaans een vader bij cadeau. Of in een goede opleiding. Maar ik zou je vooral willen adviseren om eens na te gaan wat je nou eigenlijk zelf wilt. Wat wil je met jouw leven? Waar ben je tevreden over als je oud bent?"
No mercy for the wicked.

« [Reactie #8] : 4 maanden geleden »
Ze wist het niet meer, haar hoofd was een grote chaos en haar emoties hielpen zeker niet om de rode draad van haar verhaal terug te vinden. De vragen van Mocha deden pijn. Ze brachten de gorgo terug naar een plaats waar ze niet wilde zijn. Een enkele traan was haar schild ontglipt en rolde langzaam over haar wang.

Nee, ze moest sterk zijn. Ze kon niet laten zien dat emoties in de weg zaten. Lynna haalde haar neus op en veegde de tranen uit haar ogen. Haar popje belandde terug in haar zak. Ze was sterk genoeg om Mocha niet meer van haar zwakheid te laten zien. Met die gedachten stond ze op.
"Ik zal er meer over nadenken. Dank u wel voor uw advies, maar ik moet weer naar de les." Ze gaf Mocha nog een nette knix en liep naar de deur. Ze kon zichzelf wel voor haar hoofd slaan, ze had helemaal geen lessen rond dit tijdstip, maarja het was nu al gezegd.
"Fijne avond nog," zei ze tegen haar mentrix voordat ze de deur uit wilde lopen. Weg van het kantoor, weg van de moeilijke vragen van de nachtelf en het allerliefst weg van haar emoties.
« Laatst bewerkt op: 4 maanden geleden door Lynna Seros »

« [Reactie #9] : 4 maanden geleden »
"Goed." Knikte Mocha. Lessen waren belangrijk, en eigen planning ook. Net zo goed als eigen inzichten. Dat er tranen bij te pas kwamen zou zelfs een mens niet ontgaan zijn.

"Een goede avond Lynna." Zei Mocha. Ze forceerde leerlingen met regelmaat, maar slechts wanneer de situatie daarom riep. In dit geval liet ze de jongedame liever lopen. Ze zou vanzelf terugkomen voor meer - of nooit terugkomen en het zelf verder uitzoeken. In beide gevallen werdt het probleem in kwestie uitgezocht. De levensvragen waren tenslotte nu benoemd in plaats van ontweken.

De deur sloot achter de gorgo. Mocha hervatte haar recept. - van drie takken. Laat koken, draai -
No mercy for the wicked.