Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
1
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Slangen en spijkers  (310 keer gelezen)

Speeldatum: 30 september 1302 (Begin herfst)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 4 jaar geleden »
Aan Bumetrels smid[1]

De inventaris van de wacht begint te verouderen en te verslijten. Zoals u ongetwijfeld weet is een ketting zo sterk als haar zwakste schakel. Dit geldt ook voor het materiaal dat wij de wachters als verdediging meegeven. U begrijpt dat wij dit alles weer in topconditie willen krijgen. Ik wil u vragen om de wacht daarbij ter wille te zijn en de coördinatie hiervan op u wilt nemen. Wie u inzet voor het daadwerkelijke werk laat ik aan uw inzicht over. Me dunkt dat u hier degene met de kennis en kunde bent op dit gebied.

Moge Mortos uw hamer sturen.

In afwachting van uw antwoord,

Namens Kapitein Tsur,
Alaiz Magvatero
 1. Naam bij de redactie bekend
Ze had dan wel veel weg van een paard, maar ze was koppig als een ezel. (Alictor Trezeguet)

« [Reactie #1] : 4 jaar geleden »
"Hé Jakobus!" riep Hector vrolijk en zwaaide breed grijnzend naar de weerwolf. "Wat hoorde ik, problemen met de dames? En je hebt nog wel zo'n mooi-" De gorgo dook lachend weg en ontweek zo ternauwernood een laars. Hector liep vlot door, voor hij nog een laars naar zijn hoofd kreeg. Hij vond het altijd leuk om in de wachtgebouwen rond te hangen. De jongen was er regelmatig te vinden, als hij klaar was met werk en Elias nog druk aan het poetsen was.

Maar nu was hij er heen gestuurd door de smid. Ingeitus, de omvangrijke dwerg met de grote hamer. Hector had de opdracht gekregen met de kapitein te praten en een lijst te maken van alles wat verouderd was. En hij moest vervolgens zorgen dat de meest noodzakelijke dingen bovenaan kwamen te staan. En de dwerg kennende, mocht Hector vervolgens ook al het reparatiewerk zelf opknappen. Maar dat vond de gorgo helemaal niet erg. Hij had genoeg energie en vond het niet erg om vieze handen te krijgen.

Hector gaf een vrolijke roffel op de deur van het kapiteinshol. Vervolgens ging hij binnen. Sadirs was er niet. Pardon, meneer de kapitein. Of Tsür. Nou ja, hij was er in ieder geval niet. Maar gelukkig was daar wel het vrouw van het schoolhoofd. Of de tweede kapitein. Het maakte ook allemaal niet zoveel uit.

"Hallo vrouwe Magvatero," groette Hector vrolijk. Hij had een brede grijns op zijn gezicht. Het had ongetwijfeld niets te maken met gisteravond en het gezelschap dat hij had gehad. "Ik ben gestuurd door Inge- de smid. Ik moet een lijst maken van alle versleten zooi. Moet ik daarvoor bij u of bij Sa-de kapitein zijn?" Etiquette maakte het leven maar onnodig moeilijk.
Een dag niet gelachen, is een dag nie- Hé, d'r staat iemand in de schandpaal!

« [Reactie #2] : 4 jaar geleden »
"Daar was ik al bang voor," zei Alaiz droog. "En je moet bij mij zijn. Loop maar even mee, als je wilt, Hector." Ze legde het geblutste stuk perkament dat ze aan het lezen was neer en zette er - na inspectie van de onderkant - een tinnen mok op. Er waren een boel wachters die de deur zo enthousiast openzwaaiden als de jonge gorgo en ze had snel bijgeleerd.

Ze ging hem voor naar de wapenopslag en draaide die van het slot. Ze gaf Hector de sleutel. "Hier liggen de wapens. Je weet wat je ermee kunt aanrichten en wie hier op het kasteel rondlopen. Dit is serieuze 'zooi', Hector. Houd je kop erbij als je bezig bent. Voor elk ontbrekend wapen ben jij en daarmee Ingeitus verantwoordelijk. Als je klaar bent, kun je de sleutels van de andere magazijnen komen halen. Daar liggen de uitrustingsstukken. Zelfde verhaal.

Als je nog vragen hebt, je vindt mij of de kapitein in het kantoor. En anders loopt Pillao wel ergens rond. Maar ik raad je aan om eerst het kantoor te proberen."
Ze had dan wel veel weg van een paard, maar ze was koppig als een ezel. (Alictor Trezeguet)

« [Reactie #3] : 4 jaar geleden »
Hector knikte even bij de woorden van vrouwe Magvatero. Het waren intelligente dingen die ze zei en dat was niet zo vreemd, want iedereen wist dat ze een slimme vrouw was. Ze was rechter geweest voor de IRMM en had allemaal misdadigers gedood. En toen was ze ook nog eens schoolhoofd geworden. Nee, dit was een vrouw die wel wist waar ze het over had.

"Is t'er al een lijst van alle wapens die er zijn?" vroeg Hector. Dat zou vast zo zijn. Hoe konden ze anders controleren of er wapens misten? "Als ik die er bij gebruikt, komt het zeker goed." Hij was dan misschien een eenvoudige jongen, maar hij was niet dom. Hij had heel Heracor afgerond, tenslotte. Nadat hij de lijst had gekregen[1], groette de de gorgo vrouwe Magvatero en ging naar het wapenmagazijn.

"Hé, m'neer Pillao! Heer Wachter!" riep Hector vrolijk toen hij in de verte Elik zag lopen. "Mag ik uwe hooggeleerdheid een korte stonde ophouden met uw dingus-werk?"
 1. Of niet had gekregen
Een dag niet gelachen, is een dag nie- Hé, d'r staat iemand in de schandpaal!

« [Reactie #4] : 4 jaar geleden »
"Er is een lijst, ja," antwoordde Alaiz, "je mag hem gebruiken, maar of het je echt verder helpt.." Ze overhandigde een perkament dat van voor tot achteren vol stond met merkwaardig gespelde woorden, cijfers, turfsystemen, doorhalingen en kleine krabbeltjes die waarschijnlijk verbeteringen moesten zijn of misschien ook wel aanvullingen. Erboven stond: waapen lijst 1298 van de Wagt. Dat nam niet weg dat je als je goed zocht ook de jaartallen 1299, 1300 en 1301 wel te vinden waren.

Terwijl Hector zijn instructies kreeg, was Elik net op weg naar de latrines. Hij droeg een schep en een emmer dus het was wel duidelijk dat hij zelf geen aandrang had om in die richting te gaan. Toen hij aangeroepen werd door een veel te vrolijk klinkende stem, draaide hij zich geïrriteerd om. "Ik ben niet hooggeleerd. Wat moet je? Ik heb dingen te doen."