Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
1
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Gefloten vogel  (308 keer gelezen)

Speeldatum: 2 september 1302 (Begin herfst)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 4 jaar geleden »
Evina was woest geweest tijdens het schrijven van het briefje. Maar haar professionaliteit bracht toch een nette brief bij de docent filosofie.

Spoiler (klik om te bekijken/sluiten)

Het briefje werd verzegeld en met grote letters was er spoed opgeschreven. Evina wist dat de sirene nu geen les had dus ze zou makkelijk nu kunnen komen. Ze had het gezag om de vrouw te dwingen te laten komen.

De brief werd aan haar hop meegegeven die er meteen op uit ging.
Evina had nooit zin in zulke gesprekken maar ze kon dit niet zo door laten gaan. Hasse haar handen zagen er vreselijk uit en dat wilde ze niet nog meer zien.

« [Reactie #1] : 4 jaar geleden »
Molpe had wel een klein vermoeden waar het gesprek over zou gaan. Nu stond ze nog steeds volledig achter haar methode en dus zag ze ook geen probleem om bij de decaan langs te gaan. De sirene gaf dit uur geen les. Daarom dan kon ze het maar beter gehad hebben. Een faun op tilt was nu eenmaal erg vermoeiend.

En dus stond Molpe even later bij het blauwe kantoor. Na de gebruikelijke procedure stond ze vervolgens voor het bureau van vrouwe Meradon. "Ik had uw briefje ontvangen. Ik neem aan dat het om Hasse gaat?" Ze vroeg het met een klein, wellicht spottend glimlachje op haar gezicht en bereidde zich mentaal voor op een preek of op zijn minst een storm van vragen.
Als ik je heb, dan eet ik je op.

« [Reactie #2] : 4 jaar geleden »
'Neemt u plaats.' Er werd ook nog wat te drinken aangeboden en de mentor schonk het ook nog in als de vrouw wat had gewild. De faun was boos maar netjes opgevoed.

'Het gaat inderdaad over Hasse. Hasse en een medeleerling kwamen bij mij midden in een les. Hasse met dikke vingers in vele kleuren.' Ze zuchtte even. 'Waarom heeft u Hasse zo toegetakeld?' Ze wist de reden en was het er niet mee eens. Maar de sirene mocht haar verhaal vertellen. Dat was ook wel weer zo eerlijk. Al was het al duidelijk wiens kant Evina stond.

Evina ging iets verzitten en luisterde naar het antwoord. De vrouw mocht wel hele goede argumenten opgooien. Wilde ze het begrip van Evina krijgen.

« [Reactie #3] : 4 jaar geleden »
Molpe koos voor een rode wijn. Ze liet de drank even in haar mond weken, zodat haar tong de smaken goed kon opnemen, voor ze het doorslikte. Ze glimlachte naar de decaan.

"Omdat ze te laat kwam zonder een goede reden. Ik had lief kunnen zijn, het haar kunnen vergeven en hoogstens een paar strenge woorden kunnen spreken. U weet hopelijk net als ik dat dat niet had geholpen. Dan was ze weer te laat gekomen en had ze mij waarschijnlijk niet zo serieus genomen." Molpe hield haar hoofd schuin. "Ik weet nu zeker dat ze de volgende keer op tijd is. Te vroeg waarschijnlijk. Ook kan ik er wel vanuit gaan dat ze haar huiswerk doet voor mijn lessen en zich voorbereid. Dat niet alleen. Anderen hebben het ook gezien. Dus waarschijnlijk kijken andere leerlingen nu ook wel uit. Door een straf is er veel winst te behalen en niet in de minste plaats voor Hasse zelf. Ze heeft zelfs de mogelijkheid gekregen om de komende les te laten zien dat ze het kan en dan punten voor haar afdeling te verdienen. Dus hopelijk is het ook niet meer nodig." Molpe glimlachte. "Als ik dit te vaak moet doen, krijg ik eelt op mijn vingers." Dus de sirene was niet van plan er een gewoonte van te maken.

« [Reactie #4] : 4 jaar geleden »
'Ik geef toe dat een paar strenge woorden niet hadden geholpen. Maar een meisje zo straffend dat haar vingers dik en blauw worden? Vind u dat niet wat te ver gaan? U had haar ook strafwerk kunnen geven. En of dat nou regels over schrijven zijn of helpen bij een schoonmaakster. Dat mag u zelf bepalen maar lijfstraffen voor te laat komen vind ik niet acceptabel.' Ze vond lijfstraffen sowieso maar niks. Ze begreep dat sommige leerlingen het nodig hadden. Maar toch niet voor te laat komen!?

'En ik weet ook zeker dat ze nu bang voor u is.' Niet dat de sirene daar waarde aan zou hechten. Maar straks had ze hier een Hasse zitten die misschien niet meer naar de lessen van mevrouw an t-Eilean durfde. En dan had ze een probleem.
'Ik vraag u uw straffen eens goed te herzien en aan te passen.' Hoewel het vragen eigenlijk meer als een bevel kon worden gezien. 

« [Reactie #5] : 4 jaar geleden »
"Het geven van lijfstraffen wordt door beide schoolhoofden goedgekeurd." Ze had in dat opzicht niets fout gedaan. "Verder schelen we, vrees ik, van mening over onze methode." De sirene glimlachte liefjes. "En zoals ik al zei, ik vermoed niet dat ik een dusdanige straf wel weer snel nodig zal hebben. Laat mij maar eng zijn en de leerlingen goede cijfers halen, dan kunt u lief voor ze zijn en hun vertrouwen winnen. Ieder zijn eigen rol in de opvoeding van deze jongelui."

Molpe streek een veer glad. "En het is niet alsof ik wreed ben en enkel wil straffen. Zoals ik ook al eerder zei geef ik het meisje een kans zichzelf te bewijzen en een goed cijfer te halen om de onvoldoende voor deze les te compenseren en punten voor haar afdeling te halen." Molpe haalde haar schouders op. "Hasse heeft niets gebroken. Alles zal weer herstellen en genezen. Van wat straf en pijn is nooit iemand slechter geworden. Het was geen roekeloze actie. Meer dan dit kan ik er niet over zeggen of toezeggen."

« [Reactie #6] : 4 jaar geleden »
Evina opende een la en viste er een perkament uit.[1]
Ze legde het voor de vrouw neer.
'Lijfstraffen zijn toegestaan,  het staat in de regels. U heeft meerdere tikken uit gedeeld. Dat kon ik wel zien aan Hasse haar handen.' Evina nam een slok van haar thee om weer wat vocht in haar mond te hebben.
'In de regels staat niet precies hoeveel tikken er gegeven mag worden. Dat staat mij als mentor dus vrij om dat te bepalen. U mag maximaal twee tikken uitdelen. De tweede voor als de leerling echt niet luistert.  En anders stuurt u ze naar mij.' Het was haar afdeling,  dan mocht ze zulke regels toch wel aanpassen voor ze. Je kon Socophon onmogelijk vergelijken met Merifel en Heracor.

'Als u verder niks te bespreken hebt mag u gaan.' Uiteraard kregen de rest van de leraren ook haar nieuwe regel te horen.  Ten minste alle Socophon leraren.
 1.  Nieuwe Strafmaatregelen op Bumetrel.[1]
 1. Of het staat in het regelboek. Dan pakt ze die.
« Laatst bewerkt op: 4 jaar geleden door Evina Meradon »

« [Reactie #7] : 4 jaar geleden »
"Ik zal in het vervolg één tik per fout uitdelen." Zei de sirene met een glimlachje en ze stond op. Ze neeg haar hoofd een beetje. De faun, met haar lelijke korte lijf en benen die duidelijk nog nooit van hun leven geëpileerd waren, stond nu eenmaal boven haar en in dit systeem kwam je er niet onderuit om dan je respect te tonen.

Daarna liep Molpe het kantoor uit, met geheven hoofd en nog altijd weinig onder de indruk. Één tik per fout was precies wat ze nu had gedaan. Ze had Hasse er zelfs op voorbereid. Dus de sirene vond niet dat ze oneerlijk was geweest. En dacht de mentor nu werkelijk dat een leerling naar vrouwe Meradon gestuurd werd als ze over de schreef gingen? Die vrouw kon ze enkel knuffelen en medelijden geven. Die leerlingen zouden dan veel te snel gaan denken dat ze alles konden maken.