Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
1
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Vlinder vangen  (761 keer gelezen)

Speeldatum: 22 februari 1302 (Einde winter)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 4 jaar geleden »
Myrrh was gisteravond erg blij geweest met het briefje van het schoolhoofd. Ze kon morgenochtend aan de slag!

Vrolijk liep ze die ochtend naar de ziekenzaal. Ze realiseerde zich tijdens het lopen dat ze niet wist wie de geneesheer was. Laat staan wat voorn ras. Ach ze zag het straks allemaal wel. Het kwam vast goed, ze was geen stressende kat.

Lichtvoetig betrad ze de ziekenzaal. Ze zag een wezentje liggen en voor de rest leek het rustig. Ze liep wat verder en zocht naar de geneesheer. Ze ging er vanuit dat het een man zou zijn. Eentje de je leven zou redden. Ze kon geneespersonen wel waarderen. Het waren goede wezens.

« [Reactie #1] : 4 jaar geleden »
Kyna had de avond ervoor een kort overleg gehad met het witte schoolhoofd. De vraag was geweest hoe zij er tegenover stond om een van de katwezens toe te staan op haar ziekenzaal en wat te onderwijzen over de geneeskunde en de bijbehorende magische vaardigheden. Natuurlijk had Kyna Vladimir al op de zaal, maar juist daarom had ze ook wel wat extra tijd om iemand extra in de leer te nemen en extra handen maakten in ieder geval de verplichte dagelijkse algemene klusjes een stuk gemakkelijker.

En nu was het ochtend en stond Kyna met een brede glimlacht te wachten tot haar nieuwe assistente in opleiding zou arriveren. Ze had haar weerwolf nog niet op de hoogte gebracht, maar dat zou ze straks wel doen en dan konden ze elkaar onder het genot van een kop thee leren kennen .

"Goedemorgen," klonk het zonnig toen de deur openging. "Jij bent vast Myrrh, ik ben dokter Kyna! Welkom op de ziekenzaal. Kom je mee naar mijn kantoor? Dan wachten we daar op Vladimir, de andere assistent en dan zullen we je hier wegwijs maken en alles uitleggen wat je zo voor de eerste dagen moet weten en de rest... dat komt vanzelf wel." De fee klonk haast zangeriger dan anders, zo goed gemutst was ze.

« [Reactie #2] : 4 jaar geleden »
Dus die vlinder was niet een assistente? Het was raar maar waarom ook niet een vrouw als geneesheer.
'Ja dat klopt mevrouw. Myrrh Dessahar, aangenaam.' Ze onderzocht de vrouw aandachtig en vond dat ze erg naar bloemen rook. Ze zou wel zien hoe haar baas verder was.

Myrrh keek nog even rond in de ziekenzaal en volgde de vlinder toen naar haar kantoor. 'U heeft het rustig vandaag?' Ze had maar een hoopje zien liggen op een bed en wat er achter de andere deuren zat wist ze niet. Eigenlijk was ze wel benieuwd wat daar was. Maar ze zou haar vragen nog wel voor haar houden. De vlinder meteen overvallen met al haar vragen leek haar wat onbeleefd.

« [Reactie #3] : 4 jaar geleden »
Kyna glimlachte naar de katachtige. "Rustig, ja, maar schijn bedriegt ook." De fee wandelde het kantoor binnen en bood de nieuwe assistente een stoel aan. "Je zal straks zien dat we continue in de weer zijn en we blij zijn als we voor het avondeten een moment rustig kunnen zitten."

"Thee?" Zonder daadwerkelijk op antwoord te wachten, zette Kyna het keteltje met water boven het vuur. "Zo... ik kan je van alles vertellen, maar eerst... Heb je zelf vragen? Of wat zijn de zaken waar je het liefst wat over hoort? Ik kan zoveel vertellen dat ik je de héle dag wel bezig kan houden, maar dan zouden je oren nog eens gaan klapperen. Je moet aan het eind van de dag in ieder geval weten wat zo de dagelijkse routine is en wat voor taken er hier zijn. je hoeft ze heus nog niet te kunnen, maar dat je een idee hebt. Dat is wel te behappen. Toch?"

Kyna humde even vrolijk. "Oh en je uniform... heb je dat al? Oh nee... Kyna toch... ik moet mijn mond houden. Ik heb je net een vraag gesteld en geef je niet eens kans om te antwoorden.. Mijn excuses... ik ben weer veel te enthousiast.."

« [Reactie #4] : 4 jaar geleden »
Vladimir liep net iets later de ziekenzaal binnen. Hij was misschien een klein beetje aan de late kant, maar er had een vlek op zijn uniform gezeten en nadat hij zijn ontbijt naar binnen had gewerkt, had hij nog geprobeerd de vlek eruit te krijgen. Het was helaas niet helemaal gelukt, maar hij had het tenminste nog geprobeerd voordat hij aan het werk moest.

De geur die hem tegenmoet kwam, alarmeerde de weerwolf meteen. Hij liep sneller naar het kantoor terwijl de geur steeds sterker werd. Wat moest die geur hier? Hij kende maar één persoon die zo'n zelfde geur bij zich droeg en dat was die kat die heer Mairtìn steeds kwam bezoeken. Zolang het kon, negeerde Vladimir de kat als hij op de zaal was. Ondertussen was hij bij het kantoor gekomen en liep hij naar binnen.
"Vrouwe Kyna er is-" hij hoorde dat de fee tegen iemand aan het praten was. "Oh sorry, stoor ik? Ik kan wel beginnen met het verschonen van de bedden?" En met die woorden wilde de weerwolf alweer aan het werk gaan.

« [Reactie #5] : 4 jaar geleden »
Myrrh nam plaats op de gewezen stoel. De vlinder ratelde door en door en door. Nu was ze de kleine koters van haar stam wel gewend maar dat was kinder gekakel. Daar hoefde ze niet perse naar te luisteren. Naar de vlinder echter moest dat wel.

'Nou,' en verder kwam ze niet want een derde persoon vulde de ruimte. Met een geur waar ze niet van gediend was. Weerwolf. De Macji draaide zich om en bekeek de weerwolf. Als er aan voorstellen gedaan werd dan mocht de weerwolf beginnen. Ze was hier immers nieuw dus mocht de oude beginnen. Ze was te trots om de weerwolf aan te spreken.

'Ik ben vooral benieuwd wat mijn taken zijn en wat ik ga leren. En wat ik nog meer wil weten, ja.. Dat hoort u later dan wel.' Ze had wel vragen maar die stelde ze liever nog niet. 'En een uniforrm, nee nog niet gezien.' Zou er wel ruimte zijn voor haar staart in het uniform?

« [Reactie #6] : 4 jaar geleden »
De vlinder sprong overeind. "Vladimir, wacht even! Ik wil je graag aan iemand voorstellen. Dit lieftallige meisje is Myrrh, je nieuwe collega. Zij gaat ook assisteren op de ziekenzaal en onderwijs bij mij volgen. En Myrrh, deze knappe jongeman is Vladimir. Hij is zeer getalenteerd en waardevol. Ik denk dat je ook van hem veel zal kunnen leren!"

"Oh, nou, Vladimir kan je straks wel langs de linnenkamer brengen, toch?" Ze keek met een glimlach naar de weerwolf. "En eens kijken, wat ga je hier leren? Allereerst het reilen en zeilen van een afdeling. Verder ook kleine wonden verzorgen en verbinden. Als je wat verder bent ook hoe je moet hechten, zowel met magie als hoe dat handmatig moet en verschillende technieken daarvan. Ook hoe je het vraaggesprek moet doen met een patiënt en hoe je ze moet onderzoeken. En dan verder wat behandelingen van de meest eenvoudige klachten."

Kyna kuchte even. "En wat zijn zo de dagelijkse taken van de afdeling? Iedere ochtend beginnen we hier in het kantoor. Dan nemen we de patiënten door die er liggen en wie er gepland staan dat ze langskomen, bijvoorbeeld een wachter voor een keuring. En dan van de patiënten die er liggen kijken we hoe het gaat, of ze iets nodig hebben of de medicatie is geregeld en of er nog iets anders moet gebeuren en wanneer we denken dat iemand weer van de ziekenzaal af kan. Verder moeten de bedden verschoond, po's geleegd. Soms moet je helpen met wassen en aankleden. Eten moet worden gebracht. Vloer moet gedweild. Verder moet van ieder patiënt dagelijks in het dossier worden geschreven en alles wat we doen moet worden bijgehouden. Voorraden kruiden, elixers et cetera moeten worden gecontroleerd. Dus... de dagen zitten wel vol."

"Heb je tot dusver nog vragen? Ben ik wat belangrijks vergeten, Vladimir?"

« [Reactie #7] : 4 jaar geleden »
Die kat werd zijn collega?! Vladimir moest zijn best doen om het ongeloof niet op zijn gezicht te laten zien. Hij was in de ziekenzaal dus professionaliteit was vereist. Hij was niet zo uitbundig als de fee dus professioneel moest maar voldoen. Ook had Vladimir ondertussen leren omgaan met de uitspraken van de fee. Hij keek al niet meer raar op als ze hem met niet-passende woorden aansprak. Hoewel een kat lieftallig noemen toch wel over de top.

"Natuurlijk," zei de weerwolf. Hij zou haar wel nar de linnenkamer brengen. Mocht ze fijn het linnengoed dragen en kon ze meteen leren bedden verschonen. De weerwolf bleef netjes in het kantoor totdat het kennismakingsgesprek over was.
"Misschien iets vertellen wat er gedaan wordt als er iemand zonder afspraak de zaal op komt?" opperde hij als aanvulling voor de dingen die Kyna nog vergeten was. Het was wel belangrijk om te weten wat ze dan moesten doen.

« [Reactie #8] : 4 jaar geleden »
Lieftallig? Kom zeg daar stond ze niet om bekend. Maar goed ze liet het gaan, het was haar eerste dag. Ze keek de niet knappe weerwolf even aan. Zou ze daar van leren? Ze vroeg het zich sterk af. Hij zou zich moeten bewijzen.

Myrrh knikte. Ze was het aardig eens over de taken. Eerst wat simpele klusjes en later wat moeilijkere. Ze snapte wel dat de vlinder haar niet meteen alles liet doen.
'Nog geen vragen mevrouw. Maar ik kan u wel vertellen dat ik er zin in heb.' De hond was dan wel een minpuntje maar daar keek ze maar even doorheen.

'Dan haal ik mevrouw Kyna erbij.' Gaf ze de weerwolf antwoord.

« [Reactie #9] : 4 jaar geleden »
"Ah, heel fijn Vladimir, je bent een godsgeschenk. Dan kun je Myrrh meteen alle plekken in de school laten zien die je moet weten als je in de ziekenzaal werkt. Dan kan ik de rest van de activiteiten van de dag al opstarten."

De weerwolf deed nog een suggestie en de altijdkat gaf een slim antwoord. "Dat kan zeker, Myrrh, dat is in het begin denk ik ook het handigste, maar Vladimir heeft wel gelijk. Dat is ook iets wat je moet kunnen. Het komt er op neer dat je de naam vraagt van een patiëntje, het dossier van de persoon opzoekt en klaar legt voor mij of voor Vladimir en dat er ook een bed wordt toegewezen. De volgorde mag ook eerst een bed en dan een dossier. Het ligt ook een beetje aan de ernst van de klachten et cetera et cetera. Dat moet je leren aanvoelen." De fee nam een slok van haar thee. Ze kreeg maar een droge keel van al dat gebabbel.

"Zo. Iedereen klaar om aan de slag te gaan? Myrrh geen zorgen. Je mag alles vragen en vandaag kijk je gewoon met Vladimir en mij mee. En als er tijd is, dan bouw ik voor jullie beide een uurtje onderwijs in."

« [Reactie #10] : 4 jaar geleden »
Godsgeschenk? Sinds wanneer was hij een godsgeschenk, voor zover hij had opgelet bij godsdienst waren weerwolven meer een godsstraf dan een geschenk.
"Geen probleem," zei hij zonder op de kat te letten. Ze zou snel de basis moeten leren als ze met Vladimir mee wilde. Als je in de ziekenzaal wilde werken, moest je snel leren en doorwerken en de weerwolf vroeg zich af hoeveel de kat wist over het leven van normale myrofas. Je eigen ras verzorgen was één ding, alle andere was een hele andere discipline.

Kyna legde uit wat er gedaan moest worden als er een nieuwe patient op de zaal kwam. Meestal was het handig om ze eerst naar een bed te begeleiden, anders stonden ze daar zo in de weg. Vladimir was klaar om aan de slag te gaan, hij moest vandaag kat-zitten dus hij zou wel gewoon doorwerken.
"Kom," zei hij tegen het beest en liep het kantoor uit, ze zouden eerst een rondje kasteel doen en langs de linnenkamer doen om schoon beddengoed en kleding op te halen. Daarna werd het tijd om alles te verschonen, je kon immers geen bedden zonder linnen in de ziekenzaal hebben, je wist maar nooit wanneer er iemand kwam.

« [Reactie #11] : 4 jaar geleden »
'Ik zal het onthouden mevrouw.' Bed, dossier en dan werd de rest geregeld. Of zo ongeveer, dat moest de praktijk nog uitwijzen.

Ze nam snel een slok thee voordat ze met de hond mee liep. De manier waarop de hond haar riep was irritant maar ze zetten haar trots opzij. Haar eerste dag, ze moest niet meteen problemen gaan maken. Ze stond op van de stoel en volgde de hond naar waar hij haar bracht.

Ze zweeg, ze zou antwoorden als hij wat vroeg maar zelf een verhaaltje gaan vertellen deed ze niet. Ze vond het al erg genoeg dat de hond boven haar stond. Ze was het ook niet gewend. In haar stam stond ze in hoge kringen. Dus het was flink wennen.

« [Reactie #12] : 4 jaar geleden »
Het kat-beest liep gelukkig zonder te miauwen achter hem aan. Ook Vladimir zweeg voor het grootste deel van de wandeling. Af en toe zei hij waar ze waren en wat ze daar konden doen of halen. Zo werd er gestopt bij de keukens, de torens naar de schoolhoofden en de linnenkamer. De meeste voorraden bevonden zich al bij de ziekenzaal dus daar hoefde hij niet meer langs.

De weerwolf maakte de deur naar de linnenkamer open en pakte een stapel lakens die ze nodig zouden hebben. Deze gaf hij aan de kat en pakte zelf ook een stapel. Met twee ging het gelukkig makkelijker dan alleen.
"Weet je hoe je een bed opmaakt of moet ik je dat óók nog leren?" vroeg hij nadat hij de deur weer gesloten had en terug liep. Ze moest maar achter hem aanlopen, hij was geen oppas. Vladimir had geen idee hoeveel ze wist over normale myrofas, hij verwachtte dat dat niet al te veel zou zijn. Hopelijk zou ze hem positief verrassen, anders werd dit nog een lange tijd met veel uitleg.

« [Reactie #13] : 4 jaar geleden »
Myrrh keek goed waar ze vandaan kwamen en aar welke deur van welke kamer zat. Ze was het kasteel al een paar keer doorgelopen maar het uit haar hoofd kennen? Dat koste tijd.

De magische, machtige en trotse kat nam de linnen van de stinkende lelijke hond aan. Ze zou zich niet laten kennen en als het moest zou ze dat stapel van de hond ook nog dragen maar die droeg hij gelukkig zelf.

Een bed opmaken. Dat deden ze hier vast anders dan thuis. 'Ik denk het niet, aangezien jullie anders slapen dan bij mij thuis. Maar ik leer snel.' Misschien zou de puppy even last van haar hebben maar daarna zou ze het vast prima alleen kunnen.

« [Reactie #14] : 4 jaar geleden »
Ze kon niet eens een bed opmaken? Hoe moest ze dan ooit Myrofas leren verzorgen? Daar wist ze vast ook niks vanaf. Vladimir vond dat ze beter af was geweest bij de schoonmaak ofzo. Dat was minder moeilijk om te leren en minder verantwoordelijkheden. Een beter klusje voor vrouwen.

Ze waren inmiddeld terug bij de ziekenzaal en Vladimir liep naar een bed, hij zette zijn stapel op de grond en begon. 
"Let op," zei hij voordat hij begon. "Eerst alles eraf en vermeng het niet met het schone. Dan het eerste laken, dan het tweede en daarboven de dekens." Hij deed nog wat dingen zodat het allemaal goed lag en klaar was voor ene patient. "Maar dan sneller." Hij begon al aan het tweede bed en dat beest moest maar maken dat ze aan het werk kwam, anders kon de weerwolf het beter in zijn eentje doen.

« [Reactie #15] : 4 jaar geleden »
Myrrh lette op toen dat werd gezegd. Waarom hadden ze twee lakens? Was een stuk stof niet genoeg? En dan nog de deken veel te heet! Maar ach dat lag vast aan de haarloze. Die hadden immers geen warme vacht.

Myrrh knikte en liep naar het derde bed. Ze legde de schone linnen naast haar en trok de vuile linnen eraf.[1] Hmm dat ging niet al te lekker. Misschien moest ze eerst de hoekjes los maken.[2] Ah nu kwam het eraf. Ze legde de vuile linnen aan de andere kant van haar en pakte het eerste schonen laken.

Ze gooide het over het bed heen en begon het vast te proppen.[3] Het zag er prima uit de volgende lakken ging net zo. Zie ze kon dit wel.
De deken was het volgende.[4] En die vloog over het bed heen. Misschien was ze iets te enthousiast. Gauw liep ze om het bed heen en pakte de deken weer op om het nogmaals te proberen.[5] En een derde poging. Een deken was toch niet zo moeilijk?[6] He nu lag hij erop. De deken werd ook ingestopt maar de bovenste rand werd teruggeslagen. Nou het kussen werd ook nog even opgeschud en toen vond Myrrh het wel mooi geweest. Ze begon aan haar tweede bed. Als de hond te klagen had dan hoorde ze het wel.
 1. (2, 9, 1) Winst bij hoger dan 6
 2. (7, 7, 7) Winst bij hoger dan 6
 3. (9, 8, 7) Winst bij hoger dan 6
 4. (8, 2, 2) Winst bij hoger dan 6
 5. (7, 2, 1) Winst bij hoger dan 6
 6. (9, 6, 10) Winst bij hoger dan 6

« [Reactie #16] : 4 jaar geleden »
Over zijn schouder keek Vladimir hoe de kat het ervan afbracht. Het leek minder soepel te gaan dan het hoorde en dat maakte haar ook langzaam. De weerwolf ging ondertussen geroutineerd verder met zijn klusje. Hij had genoeg bedden opgemaakt om precies te weten wat het makkelijkst ging en hoe het eruit moest zijn. Uiteindelijk leek het resultaat van dat beest gelukkig op iets fatsoenlijks en hoefde hij haar niet te gaan corrigeren.

Hij hoopte maar dat het tweede bed van de kat sneller en beter zou gaan, hij had geen zin om uiteindelijk op haar te moeten wachten omdat ze zo sloom deed. Daar had hij helemaal geen tijd voor, er waren nog meer klusjes die gedaan moesten worden en er moest vast ook nog een voorraadkast gecontroleerd worden, dat koste altijd meer tijd om alles precies te noteren.

« [Reactie #17] : 4 jaar geleden »
Myrrh begon aan haar tweede bed.[1] Hij was iets minder mooi dan het eerste bed maar de hond had gezegd dat het sneller moest. Dus zo ging ze door naar bed drie.[2] Dat ging al weer een stuk beter. Vervolgens ging ze verder met de anderen bedden tot haar linnen op waren. Nou dat ging nog eens niet zo slecht. Ze kon wel snel leren.

Ze legde nog een deken goed en wachtte op de hond. Wat voor opdrachten had hij nog meer? Of beter, wat voor uitdagingen had hij nog meer te bieden.
 1. (4, 10, 3) Winst bij hoger dan 6
 2. (9, 7, 3) Winst bij hoger dan 6

« [Reactie #18] : 4 jaar geleden »
Vladimir stond al te wachten met een vieze berg was in zijn handen. De kat deed het nog niet slecht, maar het kon zeker beter. Ze zou nog veel moeten oefenen voordat het snel en net ging, maar dat mocht ze doen in haar eigen tijd. Vladimir ging daar niet meer tijd aan besteden.
"Neem de vuile was en kom," zei hij toen ze eindelijk klaar was en liep al richting de deur. Dit moest nu naar de waskamer zodat het weer schoon zou worden.

Ze zouden als ze terug waren nog even kijken hoever Kyna al was gekomen en of ze niet nog moesten helpen met schoonmaken of po's legen. Kyna had vast nog wel andere 'leuke' klusjes voordat er patienten waren die verzorgd moesten worden.

« [Reactie #19] : 4 jaar geleden »
Natuurlijk stond hij te wachten. Hij mocht niet verwachten dat ze net zo snel klaar zou zijn als hem. Ze had nog nooit bedden opgemaakt. Vooral zulke bedden niet. Maar de bedden waren gedaan in een aardig tempo vond ze zelf. De hond moest er maar vrede mee hebben.

Myrrh pakte haar deel van de vuile was en liep achter de pup aan. Ze had geen flauw idee waar het heen moest buiten? Binnen misschien? De haarloze deden veel dingen binnen dat zij buiten zou hebben gedaan.
Terwijl ze door de gangen liepen zag ze enkele ogen naar haar staren. Nu was ze dat natuurlijk gewend als wonderkind. Maar dat was vooral bewondering. Hier waren ze ook wel bewonderend maar ook angstig, verafschuwend. Ach ze wist wie ze zelf was en dat was belangrijk.