Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
1
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Het juiste kantoor.  (487 keer gelezen)

Speeldatum: 22 februari 1299 (Einde winter)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 5 jaar geleden »
Afwachtend leunde Zalzi tegen de deur aan. De fee had zeker een dozijn maal geklopt, hij had ritmisch het lied van Socophon gedrumd, maar de deur bleef potdicht. Decaan Tupac was duidelijk niet in zijn kantoor. Dat had Zalzi ook kunnen weten, want de centaur was nooit aanwezig als de deur dicht was. Maar Zalzi was nieuw en vers op deze universiteit en het kom hem eigenlijk niets schelen.

Hij besloot een rondje te maken door de gangen. Hij bekeek de stenen, en de toortsen, maar hij moest jammerlijk genoeg concluderen dat dat allemaal niet zo bijzonder was. Een loopbrug bracht hem bij het kantoor van de directeur en het kantoor van de financieel adviseur, maar beiden waren niet heel interessant. Dus hij draaide weer om.

Misschien moest hij weer door de sneeuw terug naar zijn huisje gaan en later teurgkomen. Terwijl de fee dit bedacht, bleef zijn oog hangen op het bordje naast het kantoor van decaan Tupac. Decaan Vladistov-Gemini. Voorheen schoolvrouwe Vladistov-Gemini. En dáárvoor Vanilla Gemini. En dat was een jonge landelf geweest die Zalzi in zijn eerste jaren nog wel eens had gezien. Goh, tjonge. Interessant.

Hij liep door, draaide halverwege een pas om en liep weer terug. Hij klopte op de deur. Hij was nog niet ingeschreven op Ypsilon, hoeveel kon hij fout doen?

« [Reactie #1] : 5 jaar geleden »
"Kom maar binnen", klonk een jonge vrouwenstem vanachter de deur. De deur gleed langzaam open. Een verduisterde kamer werd zichtbaar, maar ongezellig was het allerminst. Er knapperde een warme haard en wat magische fakkels aan de muur. Het meubilair was bekleed en hier en daar lag een kussen of hing een muurkleed. Verder was het ook levendig door de verzameling roze tamme hoppen die hier rond hupte, kwebbelde en sliep. Er was verder nog één albino hop, genaamd Stavje en dat was de meest aanhankelijke van allemaal.

Vanilla keek op en glimlachte beleefd. "Ah, Zalzi, kom binnen. Wil je iets drinken? Ik heb dunbier en wijn op het moment." In de winter waren andere soorten dranken nu eenmaal wat schaarser.
Hoe meer je zeurt, hoe minder er gebeurt.

« [Reactie #2] : 5 jaar geleden »
Het was een donkere en imponerende ruimte, bovendien was er vrij weinig over van die elf die door kon gaan voor een scholier. Zalzi werd begroet door een lijkwitte toch knappe vampier en uit vrij weinig bleek dat dit dezelfde persoon was als ze ooit was geweest. "Goeiemiddag, Va.. vrouwe Vladistov." Helaas, hoewel ze ooit had gezegd dat hij haar gewoon mocht tutoyeren, iets in haar houding weerhield hem daarvan. Wellicht omdat ze een vampier was. Sinds de aanval op wijlen mevrouw Negorid, had Zalzi het niet meer zo op met vampiers.

"Ik hoop niet dat ik stoor, maar ik geloof niet dat decaan Tupac aanwezig was en ik wilde graag wat informatie over die nieuwe academie voor dagwezens." Hij nam plaats aan het bureau en knikte eenmaal. "Een glas dunbier zou lekker zijn, dank u. Zou u mij over de academiekeuze kunnen adviseren?"

« [Reactie #3] : 5 jaar geleden »
De vrouw schonk wat te drinken in voor de fee en zette het hem voor. "Je stoort in het geheel niet en net als mijn collega ben ik er ook voor nieuwe studenten met vragen." Dus dat was verder geen probleem, ook al viel het vakkenpakket dagwezens onder het decaanschap[1] van Tupac.

"En ook kan ik je adviseren, maar dan wil ik eerst graag weten wat je eigen verwachtingen zijn, waar je interesses liggen en of je al enigszins een idee hebt welke academies je wilt gaan studeren? Maar ik kan je in ieder geval informatie geven over Dagwezens."

De vrouw pakte er een perkament bij waar wat gegevens op stonden.
"Dit zijn de vakken waaruit het pakket bestaat."
Dans- & Acteerkunsten
Muzikale kunsten
Filosofie
Myrofasculturen & -geschiedenis
Rhetorica
Algemene biologie
Geneeskunde
Kunstgeschiedenis

"Je zou hiermee goed de politiek in kunnen en je hebt genoeg algemene kennis om je onder de hogere kringen te begeven. Daarbij heb je gewoon een goede basisopleiding voor vele beroepen. Je kunt hierbij echter geen extra keuzevakken kiezen."
 1. Chrome wil dit altijd veranderen in decaanschaap, maar wat dat is weet ik niet.

« [Reactie #4] : 5 jaar geleden »
Fijn dat er iemand was die Kenyi[1] tijdelijk kon vervangen. Alleen moest Zalzi nu zijn eigen verwachtingen uitspreken, terwijl juist die niet kon formuleren. "Dat is hem nou juist het probleem, mevrouw. Ik weet niet precies wat ik precies wil gaan doen of welke kant ik op wil gaan. Ik had UPES overwogen, maar dat is zo... bouwgericht, ziet u. En ik zie mezelf gewoon niet de rest van mijn leven bouwer zijn." Maar Zalzi zag zichzelf überhaupt niet één ding de rest van zijn leven doen.
"Mijn interesses liggen nogal gespreid. Eigenlijk kun je wel zeggen dat ik alles op Bumetrel wel interessant vond. In meer en mindere mate natuurlijk." Zalzi was niet de meest gefocuste leerling geweest in de klas, vaak was de stof saai of domweg niet interessant, maar er was geen vak geweest waar hij geen interesse voor gehad had. "En dan heb ik het niet alleen over lessen, maar ik heb ook in de raad gezeten en ben torenhoofd geweest. Ook dat vond ik wel leuk."

De fee nam het papier door, maar hij had al te horen gekregen welke vakken er in het pakket zaten. "Het klinkt erg leuk, denk ik. Het mooie ervan is dat ik nog alle kanten op kan gaan uiteindelijk. Alleen schuif ik dan het probleem niet voor me uit? Dan weet ik alsnog niet welke kant ik later op wil gaan, is het niet?" Wat er op dit moment uitsprong, was iets in de politiek. Het leek Zalzi uitdagender en afwisselender, aan de andere kant kon het ook erg tegenvallen. Een hele dag discussiëren met een zaal vol Evren Doubeks bijvoorbeeld.
 1. Decaanpaard

« [Reactie #5] : 5 jaar geleden »
"Je zou stages kunnen lopen om te zien in welke richting je interesses werkelijk gaan en zo kun je ook een meer verdiepend onderzoek doen naar de mogelijkheden. Dus aan de ene kant stel je het zo misschien uit, aan de andere kant.. Het geeft wel mogelijkheden."

Vanilla keek de jongen aan. "Dagwezens lijkt goed bij je te passen qua pakket. Het is gevarieerd en ligt in het verlengde van je interesses. Ik zou je nu kunnen inschrijven, maar je zou er ook nog een paar dagen over kunnen denken. Wel vraag ik je niet te lang te wachten met het maken van een keuze. Je kan immers niet te lang als onofficiële student in een huisje wonen."Als het te lang duurde, zou Zalzi worden verzocht het terrein van de uni te verlaten. "Dus zeg het maar."

« [Reactie #6] : 5 jaar geleden »
"Dan euh..." Zalzi was zeer aangetrokken tot het voorstel om eerst overal te proberen, maar hij wist ook dat het niet de verstandigste zet was. "Dan denk ik dat ik me graag laat inschrijven voor de academie voor dagwezens, als het kan."

De fee keek nogmaals naar het pakket. Hij kon toneelspelen, muziek maken, filosoferen, beetje aan geschiedenis en algemene kennis doen, debateren, bloemetjes onderzoeken, wonden leren behandelen en kunstgeschiedenis was vast ook wel uit te houden.
"Ja," knikte hij, "ik denk dat ik er wel plezier in ga hebben. En natuurlijk is het zeer educatief en ga ik erg mijn best doen."

De fee streek even over zijn vleugels en keek de vampier nogmaals aan. "Moet ik nog iets tekenen, of kan ik dat beter bij meneer Tupac doen?"

« [Reactie #7] : 5 jaar geleden »
"Dat kan zeker." Vanilla pakte de inschrijfformulieren er alvast bij. "Ik moet dan nog weten hoe je van plan bent de studie te gaan financieren. maak je gebruik van de lening en stufi? Inclusief de Stufi-klusjes in dat geval. Of betalen je ouders de studie?"

Vanilla doopte haar veer in de inkt en keek de fee afwachtend aan. Deze vakkenpakketten waren relatief makkelijk met inschrijven aangezien er een vast pakket was en er geen sprake was van extra keuzevakken waar iemand over na moest denken.
"Heer Tupac zal binnenkort waarschijnlijk wel een kennismakingsgesprek met u willen hebben." Dat was gebruikelijk bij alle eerstejaars studenten.

« [Reactie #8] : 5 jaar geleden »
Zalzi pakte de veer aan en ondertekende het formulier. Hij vond het zelf ook betrekkelijk eenvoudig, met een sierlijke krul stond hij ingeschreven in Ypsilon, bij de academie van Dagwezens. Ook over de andere vragen hoefde de fee niet lang na te denken, want dat had hij al met zijn ouders per hop besproken.
"Mijn ouders moedigen mij zeker aan om te studeren, maar hun bijdrage is helaas niet voldoende, dus ik zou ook graag stufi willen krijgen als dat kan. Ik weet zeker dat er voldoende dingen zijn wat ik kan doen op Ypsilon."

"En ik zal zeker bij de heer Tupac langsgaan, zodra hij wel aanwezig is. Of ik stuur hem een hop om een afspraak te maken." Zalzi wilde wel graag weten wie zijn mentor was. Of decaan, zoals ze dat op de universiteit noemde. Hij zou hier nog vijf jaar doorbrengen met hem, en deze man zou wellicht even belangrijk worden als mevrouw Negorid.

Toen alle zaken afgerond waren[1]  zette Zalzi de hop die stiekem op zijn schoot was gesprongen weer op de grond en stond hij op. "Bedankt voor alle moeite, en een fijne dag nog, Vanilla." zei hij terwijl hij weg liep. En de fee had geeneens in de gaten dat hij toch de decaan had aangesproken met haar voornaam.
 1. Ik spoel even door om het topic af te kunnen sluiten, voel je vrij om dringende dingen nog te posten.