Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
1
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Een sterk verhaal  (102 keer gelezen)

Speeldatum: 19 augustus 1308 (Einde zomer)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 4 maanden geleden »

Een mooie nazomerse dag. De vogels roddelden er in de bomen lustig op los en het leven in Oikilan hobbelde door met een gemoedelijkheid die deze doorgaans betrekkelijk hectische stad vreemd was.

Dit was zonder enige twijfel een mooie dag en Dyharm zat bij de ‘Dorstige draak’ met volle teugen te genieten van een goed glas wijn.

Hij overdacht de afgelopen periode nog eens. Na het gesprek met Ryxini had hij de plannen voor zijn boek in de spreekwoordelijke koelkast geschoven. Hij betwijfelde zelf of hij het voor elkaar zou krijgen om ooit een dergelijk boek te schrijven, maar dat zou hij zelfs tegenover Ryxini nooit toegeven. Het plan om te schrijven was echter niet zomaar opgegeven, hij was er nog steeds van overtuigd dat hij de wereld meer te bieden had dan louter zijn fysieke aanwezigheid. Waar over te schrijven bleef echter de grote vraag.

Dyharm riep de waard bij zich en pakte zijn beurs om af te rekenen. Althans dat wilde hij, maar op de plek waar zijn beurs normaal gesproken zat, bevond zich nu een grote gapende leegte.

Vertwijfeld zocht hij zijn tuniek af, maar de beurs was verdwenen. Hij verontschuldigde zich bij de waard, vroeg of hij het op de lat wilde zetten, maar die weigerde en zo eindigde deze mooie middag in de keuken waar Dyharm twee uur aan de spoeltafel werd gezet.

Na zijn ongewenste dienstverlening stapte de centaur met een bokkenpruik waar de gemiddelde faun jaloers op zou zijn terug naar het studentenhuisje, gooide de deur kwaad achter zich dicht en brulde een welgemeend ‘Woehaaa’ om daarna mokkend neer te ploffen.

« [Reactie #1] : 4 maanden geleden »
Ryxini was nog niet thuis. Ze was lekker op een openvlakte wezen galopperen. De boeren waren er niet al te blij mee maar hoe verjaagde je nou een centaur. Dus die hadden haar niet gestoord. Ook had ze nog even liggen rusten bij een poeltje. En had ze zich met wat water afgekoeld.

Met verwilderde haren, modderhoeven en een aanwezige zweetlucht, opende Ryxini de deur. Vrolijk liep ze door vol met haar hoef in Dyharm achterste. Ze had de liggende centaur niet gezien. 'Oh Dyharm, sorry ik had je niet gezien. Gaat het?' Waarom plofte hij ook neer voor de deur? Dan kon je zulke ongelukken verwachten. Zeker in een centaur huisje.

« [Reactie #2] : 4 maanden geleden »
“Nee het gaat niet,” bromde Dyharm, “af staan wassen beurs gestolen drama.”

“Weet je,” mopperde hij door, “dat gannef moet met zijn hoeven van mijn spullen afblijven. Het is werkelijk slecht gesteld met de wereld als we maar van jan en alleman gaan lopen stelen er moet paal en perk aan worden gesteld de hele boel moet onder de loep worden genomen, in kaart gebracht, uitgetekend.”
Dyharm ratelde nog een tijdje door over het schuim der aarde terwijl hij steeds driftiger rondjes liep in de kamer.

“Maar ik heb een briljant idee.” Dyharm had inderdaad een idee gekregen en keek zijn huisgenote samenzweerderig aan.

« [Reactie #3] : 4 maanden geleden »
'Oh,' was het eerste wat Ryxini zei. Beurs gestolen, afwassen. Klonk niet als een top middag.

Ryxini luisterde naar Dyharm zijn geratel en knikte een paar keer. Ook vroeg ze zich af of zij ook zoveel rond liep als ze boos was. Het was namelijk best irritant.
Maar Dyharm had gelijk. Dieven moesten van je spullen afblijven. Al was het wel dapper om van en centaur te stelen. Ryxini zou de zakkenroller meteen op de grond hebben geworpen. Maar Dyharm had het waarschijnlijk niet doorgehad. Anders was hij nu niet zo boos geweest.

'Je hebt wel vaker briljante ideeën.' En ze waren niet altijd even briljant. 'Maar vertel.' Ze was dan wel weer nieuwsgierig geworden.

« [Reactie #4] : 4 maanden geleden »
“Oh maar dit vind je echt geweldig hoor Ryxietje van me, urm sorry Ryx,” verbeterde hij zich snel.
“Ik heb een pracht idee om over te schrijven, maar ik heb wel jouw hulp nodig.”

Dyharm nam een stap naar achter en nam Ryxini op, hij hoopte iets van nieuwsgierigheid in haar houding te ontdekken, maar als ze het al was, wist ze dat uitermate goed te verbergen.

“Wij gaan,” Dyharm boog voorover naar het oor van zijn huisgenote alsof hij bang was dat iemand het idee zou stelen, “een paar van die boeven vangen en bij de schout afleveren en daar maken we een verhaal van!”

Dyharm huppelde zelfvoldaan een paar passen naar achteren.
“Goed hè! Goed hè WOEHAAA.” De centaur wist eigenlijk niet zo goed waarom hij WOEHAA riep, maar hij vond het wel passen in de huidige situatie.

Hij steigerde enthousiast waarbij hij zijn hoofd tegen het iets lagere dan verwachte plafond stootte.
“Is dat geen geniaal plan, geef toe. Wat zeg je doe je mee?” vroeg hij terwijl hij met zijn hand over zijn pijnlijke hoofd wreef.

« [Reactie #5] : 4 maanden geleden »
Een waarschuwende blik werd geworpen. Maar Dyharm herstelde zijn fout al. Ryxietje, het klonk zo kleinerend.

Dyharm kwam wel heel erg dichtbij. De laatste keer dat hij dat deed, was hij dronken en had ze hem weggeduwd. Nu was hij dat niet maar bleef ze toch op haar hoede.
En waarom kwam hij zo dichtbij? Ze stonk een uur in de wind! Misschien was hij verkouden.

'He?' Dit was Dyharm toch? Die saaie hark waar je geen lol mee kon beleven. Had hij soms een tweeling broer die wel gezellig was?
Ze hadden hem echt omgewisseld hoor. Woehaa en steigeren, dat kon niet. Dat was niet de centaur die ze elke dag zag.

'Zeker doe ik mee!' Nu ze van de verbazing was bekomen vond ze Dyharms plan inderdaad briljant. 'Een team uit twee centaur moet het beste zijn. Niemand kan ons stoppen.' Met vurige ogen keek ze Dyharm aan. Eindelijk gingen ze wat leuks doen met elkaar.
'Maar als je het niet erg vind ga ik mijzelf eerst even wassen. Maar daarna kunnen we vanavond aan de slag. Eens zien wat we kunnen doen voor de myrofasheid.'