Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
0
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Welkom in Rumath!  (349 keer gelezen)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 1 jaar geleden »
De enquete is dicht! De resultaten zijn ook deze keer verrassend genoeg weer binnen. Caution: long post is long. Het eindresultaat is:

Setting
  • We spelen in een klein dorpje met omheining, NIET in een feeënheuvel[1]
  • De voorgestelde omgeving (heuvels, kleine bergen, wouden, meer, klein dorpje in de buurt) is leuk[2]
  • De voorgestelde religie en magie (weinig religie, weinig info over magie maar wel aanwezige magie) is goedgekeurd[3]
  • Politiek zoals voorgesteld (mensen en myrofas wantrouwen elkaar, invallen van vreemdelingen aan kusten) is leuk[4]
Ons eindresultaat is het dorpje Rumath (hier te vinden). De naam is Schots-Gaelisch voor 'goede wezens'. Schotten zijn tamelijk panisch de elfachtigen te beledigen en hun wraak te moeten verduren. Ze zullen ze dus zo min mogelijk proberen te beledigen, en zullen hen 'goed' noemen uit voorzorg.
Omdat er toch best veel draagvlak was voor de heuvel-optie hebben we nog een klein beetje aan de beschrijving toegevoegd. Rumaths beschrijving, ter opfrissing, was deze:
Quote (selected)
Dorp
Zo'n 1000 jaar geleden was heel Schotland bezet door mensen. Heel Schotland? Nee, een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden.. Halverwege een langgerekte baai in het noorden van Schotland ligt een dorpje met vrijgevochten myrofas. De personen die er wonen vormen een bijzondere mengeling van avonturiers, verbannen misdadigers en buitenbeentjes. De haven vormt een belangrijk onderdeel van het dorp, dat vooral leeft van de visserij en de jacht. Het dorp wordt aan de landzijde afgeschermd door een stevige palissade die vooral dient om de dieren buiten te houden. Het dorp is gebouwd bovenop een oude ondergrondse Pech-nederzetting. Deels wonen er nog Pech, maar toch zijn de meeste huizen uitgestorven. En waar leiden die gevaarlijke tunnels heen? Waar zijn de oorspronkelijke bewoners gebleven? (Was er soms een monster?)
Omgeving
De omgeving bestaat uit heuvels en kleine bergen, die deels bedekt zijn door grote wouden. Op een aantal kilometer afstand ligt een groot meer dat volgens de mensen monsters herbergt. In de bergen zijn een aantal kleine Pech-nederzettingen die zich grotendeels ondergronds bevinden en er zijn ook reuzen gesignaleerd, hoewel die zich nooit bij de zee wagen. Vanaf het dorp lopen drie wegen - eigenlijk niet veel meer dan een zandpad - landinwaarts. Eén weg voert langs het meer, één loopt langs de zee en één gaat de bergen in, waar een verlaten kasteel staat. Mens noch dier waagt zich hier, want het is vervloekt gebied. Duistere tovenaars hebben hier mensen in monsters veranderd.
Religie en magie
De inwoners van het dorp zijn niet heel religieus. Sommigen zweren wel eens bij Abilad, maar daar blijft het dan ook bij. Er is niet veel bekend over magie. Er zijn maar weinig mensen en myrofas die hiervoor aanleg hebben en dit ook kunnen toepassen. Over het algemeen geldt: hoe meer impact de magie heeft op de 'werkelijkheid', hoe moeilijker het is. Magie is chaotisch van aard, waardoor het gevaarlijk is hier mee bezig te zijn.
Politiek
Mensen en myrofas wantrouwen elkaar vaak, of kijken op elkaar neer. De inwoners van Schotland en Engeland weten dat er aan de andere zijde van de zee nog meer land is. Hun kusten worden met enige regelmaat overvallen door vreemdelingen en een deel van de inwoners van het dorp zijn afstammelingen van deze rovers en overvallers.

Rassen
  • Selkies zijn goedgekeurd[5] met wijzigingen, zie onderaan
  • Pech zijn zeer geliefd[6] zonder wijzigingen
  • Brownies zijn goedgekeurd[7] zonder wijzigingen
  • Sidhe zijn goedgekeurd[8] met wijzigingen, zie onder
  • Daoine Sith zijn goedgekeurd[9] met wijzigingen, zie onder
  • Faeries zijn goedgekeurd[10] met wijzigingen, zie onder
  • Wulver zijn goedgekeurd[11] zonder wijzigingen

En verder waren er deze reacties:
Grumpy ras erbij:
  • Ik wil misschien nog een lekker grumpy ras erbij
  • Grumpy cat erbij!
U vraagt, wij draaien: Aegnor en ik hebben beiden een cadeautje voor u! We vinden zelf ook dat de balans van de rassen teveel overhelt naar goed en schattig, dus kozen we voor twee extra niet-schattige rassen. Ja, we geven toe dat we daar een zwak voor hebben.
Aegnor heeft toegevoegd: Ghouls
Spoiler (klik om te bekijken/sluiten)
Tetachan heeft toegevoegd: Trows
Spoiler (klik om te bekijken/sluiten)
Rasvoorstellen:
  • Qua karakter mis ik de Faunachtige trekjes zoals het hyperactieve, vrolijke, beweeglijke en onbezonnen karakter. Wellicht een optie om deze karaktereigenschappen in te voegen bij een van de bovenstaande rassen of een apart ras erbij. Ik heb een lichtelijke voorkeur voor de eerste optie. Maar anders wil ik ook wel heel graag meedenken voor de tweede optie ;-)
    Antwoord: Goed punt! We hebben besloten dat de Faeries het meest logische hyperactieve ras zijn.
  • Veel van de rassen hebben best veel interactie met mensen. Zijn mensen dan ook speelbaar?
    Antwoord: Ja.
  • (Uit antwoord 'Selkie') Misschien kan het (Selkies) worden uitgebreid naar meerdere dierensoorten
    Antwoord: Prima! Selkies kunnen zich in één waterdier naar keuze veranderen.
  • (Uit antwoord 'Sidhe') Ik zou liever zien dat de Sidhe/Daoine Sith/Faeries ineengevoegd worden tot één ras. Nu zijn er toch weer best veel rassen (ook al is het een stuk minder dan eerst ;)). Mijn voorstel zou zijn om de Faeries te schrappen en de Sidhe met de Daoine Sith tot één ras te maken, bestuurd door een koningin.
    Antwoord: We voegen Sidhe en Daoine samen tot één ras: Daoine Sidhe. (zie ook volgende antwoorden)
  • (Uit antwoord 'Sidhe') ik snap niet helemaal het nut van het gezoem. Als ze met z'n allen in een dorp gaan leven, moet dat toch op den duur irritant worden :p
    Antwoord: Goed punt. Bijengezoem is nu weg bij de Daoine Sidhe
  • (Uit antwoord ‘Sidhe’) Alleen de wervelwind zie ik nog niet helemaal voor me.
    Antwoord: Dat betekent alleen maar dat ze lichte sturing over de elementen hebben. Magisch begaafd dus.
  • (Uit antwoord 'Daoine Sith') Samenvoegen met Sidhe, een dier en én plantvorm lijkt me vragen om Mary Sue's (zeker met dat 'half aannemen' erbij, krijg je dan feeën met een staart en dierenoren?). Misschien als je het beter uitwerkt dat het wel kan, maar ik zou zeker het 'half aannemen' schrappen.
    Antwoord: Inderdaad! Daoine Sidhe kunnen nu geen diervorm meer aannemen, aangezien Selkies die kracht al hebben voor waterdieren en Wulver ook al bestaan. Wel kunnen ze nog plantvormen aannemen.
  • (Uit antwoord 'Wulver') Heel leuk, alleen bij de laatste zin 'Wulvers mijden in hun wolfvorm graag conflicten'  wil ik graag een toelichting. Is er geen alfa-wolf/hierarchië tussen de wolven meer? Dat vind ik eigenlijk wel zonde. Kan dat er toch bij?
    Antwoord: Als er sprake is van een roedel, dan is er een alfa-wolf, maar deze positie is vaak duidelijk dus is er geen strijd nodig. Richting andere wolven of mensen zijn ze terughoudend. Hoewel ze samen sterker zijn, zijn veel Wulver eenlingen.
Vragen
  • (Uit antwoord 'religie en magie') korte vraag: er zíjn dus wel magische karakters mogelijk? Of is het dan echt iets meer zoals het magieloze echte leven en is magie een soort sprookje?
    Antwoord: Magie is geen sprookje, het is alleen niet zo beheerst als bij het oude myrofas. Minder kennis, minder beheersing.
  • (Uit antwoord 'Brownie') De gemene deler is het uiterlijk? Wat maakt dit ras zo bijzonder dat je het zou willen kiezen? En brownies zijn koekjes waar je te dik van wordt :P Pictsies?
    Antwoord: Brownies zijn OOK een ras, zie Schotse folklore. Van spelers verwachten we wel creatieve mindset, en dus ook de mogelijkheid dat ze brownies als ras kunnen zien, niet alleen als koekjes. Wie dat niet kan bevelen we aan even te kijken of hij/zij chocoladetekort heeft opgelopen ;) Iets serieuzer, Brownies laten schrijvers veel vrijheid. Dat leek ons ook wel eens een leuke mogelijkheid.
  • (Uit antwoord 'Faeries') Leuk, maar wat is de link met nimfen?
    Antwoord: Eh… goeie vraag. Wij zijn het vergeten :D
  • Ik ben erg benieuwd naar de reden dat al deze (myrofas)rassen ervoor gekozen hebben om bij elkaar te wonen en zich niet te mengen met mensen.
    Antwoord: Veel mensen vinden myrofas vreemd en daarom eng. Hoewel de mensen proberen om de myrofas niet te beledigen, wordt er niet zelden gekozen voor een radicale oplossing: alle vreemde wezens uitmoorden, want dan zijn ze ook niet meer eng. Hierdoor groepen myrofasrassen bij elkaar in nederzettingen waar ze (relatief) veilig zijn.
  • Ik heb het gevoel dat alle rassen nog vrij losstaand zijn van elkaar: ik kan me nog niet goed voorstellen hoe die met elkaar om zullen gaan in één dorpje of überhaupt een dorp zouden vormen. Daarnaast vraag ik me af: wonen ze samen met de mensen dat die afstammelingen van zeerovers daar kunnen wonen of anders: van welk ras zijn de zeerovers dan? Als laatste: zijn er soortgelijke dorpjes in de omgeving/Schotland waarmee ze dan handelen of handelen ze ook met mensen..? Waarschijnlijk ben ik alweer te specifiek aan het denken, maar dit waren mijn gedachten. Oh nog een laatste vraag: hoe it het met kruisingen? Het lijkt mij alleen al fysiek lastiger om die te produceren met deze lengte verschillen, terwijl ik ze wel leuk vind om te spelen.
    Antwoord: Zie deels bovenstaande antwoord. En de myrofas zijn een zooitje ongeregeld bij elkaar, wiens voorvaders (of zijzelf) zich hierheen hebben verplaatst uit vrije wil (avonturiers, Myrofas-vikingen die zijn blijven hangen) of gedwongen (bannelingen, Myrofas-vikingen die zijn gestrand).
    Er zullen meer van dit soort dorpjes zijn. Er zijn ook Pech-nederzettingen. Handel met mensen komt voor, maar op zeer kleine schaal. Dit is wel makkelijker voor mensachtige rassen (Wulver, Selkie). De Wulver en Selkies kunnen kruisen met elkaar of met mensen, maar hun kinderen zullen gewone mensen zijn.
  • Hoe verhouden de verschillende nieuwe rassen zich tot de nieuwe setting? En tot elkaar?
    Antwoord: Dat is iets wat we tijdens het spelen zullen ontdekken. Het is wel waarschijnlijk dat rassen die heel erg verschillen elkaar minder goed zullen liggen.
  • Dus eigenlijk is het gewoon een kleine Oikilan aan de kust met andere namen per ras, ben erg benieuwd hoe lang dit stand gaat houden en of er interessante topics komen die niet steeds tussen dezelfde twee a drie karakters gaan omdat die toevallig in een interactie-cirkeltje zitten. Na twee topics als bakker ben je het bakker zijn vast wel zat en heb je niet veel interessants te doen om echt nieuwe dingen te ondernemen.
    Antwoord: Het is inderdaad een klein dorpje aan de kust, maar daarnaast geeft de setting hopelijk meer de gelegenheid om avonturen te beleven.
Complimenten <3
  • Wauw! Good job! Ben benieuwd naar de uitkomsten. Heb nu al zin in het nieuwe myrofas :-)
  • Petje af voor jullie moeite om myrofas nieuw leven in te blazen! :)
    De rassen vind ik heel leuk en origineel (de namen zijn ook echt goed bedacht). Ik ben opgelucht dat er weinig Asterix en Obelix te vinden is in dit voorstel, want die heb ik nooit gelezen, haha.
    Een nieuwe omgeving en een minder ingewikkeld spel zal vast helpen om de activiteit omhoog te krijgen. En hopelijk komen er dan ook meer nieuwe leden.
    Thanks *2! :)

We hebben bovenstaande feedback verwerkt in de definitieve rasomschrijvingen, die hieronder te vinden zijn:
Quote (selected)
Naam: Brownie
Maximale leeftijd: 70
Lengte: 0,80
Uiterlijke kenmerken: Brownies zijn de kleinste myrofas. Ze worden gemiddeld maar 60-80 cm en hebben dunne armen en benen. Vaak hebben ze zowel een groot hoofd als een omvangrijke buik. Ook zijn ze erg behaard.
Overige beschrijving: Brownies zijn heel energieke wezens, die doorgaans veel en hard werken. Luiheid wordt door veel Brownies als een zonde gezien, maar dit wil niet zeggen dat alle Brownies eerlijke en hardwerkende myrofas zijn. Sommigen vinden hun geluk in werken en zullen diep beledigd zijn wanneer je hen hiervoor wilt betalen. Anderen zijn slinkse, leugenachtige wezens die alleen uit zijn op hun eigen gewin.
Van alle myrofas leefde dit ras het meeste samen met de mensen, waarbij ze vaak werkten voor mensen in ruil voor kleine geschenken (zoals hun lievelingsgerecht pap met honing). Nu hebben ze zich meer teruggetrokken tussen de myrofas. Als een Brownie het gevoel krijgt dat hij uitgebuit wordt, zal hij er niet voor terugdeinzen om wraak te nemen.

Naam: Faeries
Maximale leeftijd: 110
Lengte: 1,00
Uiterlijke kenmerken: Faeries zijn kleine feetjes. Ze hebben geen vleugels, maar zijn wel in staat te vliegen door gebruik van magie. Het zijn knappe myrofas.
Overige beschrijving: Faeries zijn enthousiaste wezens die regelmatig als druk en irritant worden gezien. Ze zijn vrolijke grappenmakers. Ze houden er vooral van om grappen met mensen uit te halen, maar vinden het ook geen probleem om andere myrofas in de maling te nemen. Dat die grappen regelmatig wrede resultaten kunnen hebben (bijvoorbeeld door mensen een moeras in te lokken en te laten verdwalen) is niet hun opzet.

Naam: Ghoul
Maximale leeftijd: 130
Lengte: 1,90
Uiterlijke kenmerken: Ghouls zijn lang en slungelig en ze hebben een bleke huid. Veel Ghouls zijn nogal laks in hun persoonlijke verzorging.
Overige beschrijving: Eigenlijk geven ze maar om heel weinig dingen. Het zijn daarom vaak naargeestige, pessimistische myrofas die niet zelden egoïstisch en wreed zijn. Vaak heeft een Ghoul één of twee dingen waar hij van houdt. Ghouls staan bekend als gewetenloos als het gaat om die paar dingen waar ze wél om geven. Maar is dit wrede beeld correct of is het simpelweg een manier van de Ghouls om zich niet bezig te hoeven houden met de saaie levens van anderen?

Naam: Pech
Maximale leeftijd: 90
Lengte 1,20
Uiterlijke kenmerken: De Pech of Dwerg is een klein en gedrongen wezen (1-1,20m). Ze zijn behaard en hebben een ruig uiterlijk.
Overige beschrijving: Ondanks hun geringe lengte zijn ze sterk en zijn het zowel harde werkers als goede vechters. Hoe ouder een Pech wordt, hoe sterker en dit ras heeft dan ook veel respect voor ouderen.De Pech zijn beroemd om het brouwen van zwaar bier.
Van oorsprong zijn de Pech een volk van mijnbouwers, maar er zijn steeds meer van deze dwergen die zich vestigen in steden. Hier gebruiken ze hun kennis en vaardigheden vaak om majestueuze bouwwerken op te richten. Pech zijn vooral naar andere myrofas stug en terughoudend, maar zijn naar elkaar vriendelijk en vrolijk. Ze hebben doorgaans grote gezinnen, waarvan de kinderen door de hele gemeenschap worden opgevoed.

Naam: Selkies
Maximale leeftijd: 80
Lengte: 1.70
Uiterlijke kenmerken: Selkies zijn wezens die twee vormen hebben, hun zeediervorm en een vrij knappe menselijke vorm.
Overige beschrijving: Selkies kunnen van vorm wisselen door hun magische zeedierhuid aan of uit te trekken. Wanneer iemand deze vorm steelt zal de selkie er alles voor over hebben de huid weer terug te winnen, inclusief huwelijken. De huid kan teruggewonnen worden door hem te stelen, of door vrijwillige teruggave van de dief.
Bijzonderheden: Selkies houden van de zee en krijgen sterke heimwee wanneer ze te ver van de zee verwijderd zijn.

Naam: Daoine Sidhe
Maximale leeftijd: 200
Lengte: 1,90
Uiterlijke kenmerkenDaoine Sidhe (Deen Sid) zijn lange, knappe elfachtigen, die vaak rood of blond haar hebben. Hun bloed is wit, en ze zijn licht van huidskleur. Mannen dragen rode kleding, vrouwen groene. In gevechten dragen ze lansen van blauwe vlammen en witte schilden.
Ze hebben naast hun elfenvorm ook een plantvorm. Ze kunnen deze vorm volledig of half aannemen naar keuze.
Overige beschrijving: De naam Sidhe komt van de rijk versierde hallen in holle heuvels, waarin ze wonen. Ze zijn dol op jagen, roepen mist op en stelen soms kinderen. Ze zijn over het algemeen vriendelijk, maar kunnen bijzonder naargeestige effecten veroorzaken wanneer iemand hen beledigt of hun heuvels of bomen beschadigt. Zo hebben ze de mogelijkheid een kleine wervelwind om zich heen te veroorzaken als ze boos zijn.
De Sidhe zijn de oude inwoners van Schotland. Ze zijn ooit verjaagd door de mensen en leven nu in kleine nederzettingen in holle heuvels. Ze voelen zich aangetrokken tot mooie en rijke mensen en geven hen vaak bescherming en genezing. Mensen ervaren dit echter vaak als intimiderend, waardoor er geregeld Sidhe verjaagd of gedood worden door hun goede bedoelingen.
Bijzonderheden: Ze hebben een koningin, de Koningin van Elphame, ook wel bekend als Nevin.

Naam: Trow
Maximale leeftijd: 110
Lengte: 1,00
Uiterlijke kenmerken: Trows zijn knorrige kleine faerie-achtigen. Ze zijn lelijk, achterdochtig en schuw.
Overige beschrijving: Het zijn avondwezens, overdag zullen ze zich maar zelden laten zien. Ze houden ervan nare streken uit te halen met zowel mensen als myrofas. Ze hebben enige magische beheersing over tijd en veroudering, maar kunnen dat niet op zichzelf en andere myrofas toepassen. Wel zaaien ze er graag verwarring mee bij mensen. Vooral aan muziek hebben ze een hekel, en het is dan ook meermalen voorgekomen dat ze musici ontvoeren en ‘kwijtraken’. Soms wordt wel beweerd dat ze juist dol op muziek zijn en goede musici voor zichzelf willen houden.

Naam: Wulver
Maximale leeftijd: 60
Lengte: 1,70
Uiterlijke kenmerken: De Wulver is een mensachtige die de mogelijkheid heeft zich in een wolf te veranderen. Zij zijn in hun mensvorm vaak behaarder dan normale mensen. In hun wolfvorm hebben zij het uiterlijk van een normale wolf.
Overige beschrijving: Wulvers houden doorgaans van de natuur en voelen zich hier ook meer thuis dan in de drukte van grote dorpen of steden. Veel van hen hebben een speciale voorliefde voor vissen en kunnen uren aan het water zitten. Hoewel Wulvers in groepsverband sterker zijn, geven velen er de voorkeur aan om zich af te zonderen. Als Wulver wel in groepsverband leven, is er een duidelijke alfa.
Een Wulver heeft een redelijk goede beheersing over het wisselen. Sterke emoties, vooral angst, zorgt er echter voor dat Wulvers sneller in hun wolfvorm zullen gaan. Wanneer een Wulver in wolfvorm is, gedraagt hij zich zoals andere wolven. Wulvers mijden in hun wolfvorm graag conflicten.
Bijzonderheden: Zij hebben geen speciale krachten als zij in hun wolfvorm zijn, behalve de vaardigheden en kenmerken die een normale wolf ook heeft. Wulvers planten zich net als ieder ras voort; iemand die niet als Wulver geboren is, kan dat ook niet worden.

Daarnaast hebben we nog wat aanvullende (achtergrond)informatie:
Quote (selected)
Ouderdom
Alle rassen verouderen op dezelfde manier. Tot hun 20e jaar ontwikkelt iedereen op dezelfde manier. Daarna veroudert iedereen naar rato (langlevende rassen verouderen langzamer). Vanaf ongeveer 2/3e van de leeftijd wordt iemand als ‘oud’ gezien.
Voorbeeld: Ghouls zijn tot hun 20e in hun jeugd. Vanaf 20-85 zijn ze volwassen, van 85-130 zijn ze bejaard. Dit zijn grove richtlijnen.

(Un)seelie court
De (Schotse) mensen zien de myrofas als een grote groep vreemde en enge wezens, die zij vervolgens onderverdelen in Seelie Court en Unseelie Court. Dit is te vergelijken met dag- en nachtwezens. De Ghouls en Trow worden gezien als Unseelie Court en de rest van de myrofas als Seelie Court.
Mensen zijn bang voor alle myrofas. Doorgaans zijn rassen van het Seelie Court bang voor rassen van het Unseelie Court en zijn die laatste voor niemand bang. Deze onderverdeling is niet absoluut (niet álle Trows zijn slecht of álle Sidhe goed), maar is bedoeld als extra informatie voor spelers die dit leuk vinden.

Kruislingen
Mensen, Sidhe en Wulver zijn de enige rassen die met elkaar kinderen krijgen. Deze kinderen zullen echter gewone mensen zijn, zonder speciale eigenschappen. Andere rassen kunnen geen kinderen buiten hun eigen ras krijgen.
 1. 13 stemmen dorpje, 6 stemmen heuvel
 2. 18 stemmen leuk, 1 stem niet leuk
 3. 12 leuk, 4 niet leuk, 3 overig:
Leuk maar meer religie ftw (ja dat was ik)
Leuk, maar korte vraag: er zíjn dus wel magische karakters mogelijk? Of is het dan echt iets meer zoals het magieloze echte leven en is magie een soort sprookje?
Over het algemeen leuk
 4. 18 voor, 1 tegen
 5. 13 leuk, 2 niet leuk, 4 overig:
Prima
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiervan moet vinden ^^
Nee, gewoon nee...
Leuk. Misschien kan het worden uitgebreid naar meerdere dierensoorten
 6. 19 van de 19 stemmen voor
 7. 18 voor, 1 overig:
De gemene deler is het uiterlijk? Wat maakt dit ras zo bijzonder dat je het zou willen kiezen? En brownies zijn koekjes waar je te dik van wordt :P Pictsies?
 8. 14 leuk, 2 niet leuk, 3 overig:
Erg leuk! Alleen de wervelwind zie ik nog niet helemaal voor me.
Ik zou liever zien dat de Sidhe/Daoine Sith/Faeries ineengevoegd worden tot één ras. Nu zijn er toch weer best veel rassen (ook al is het een stuk minder dan eerst ;)). Mijn voorstel zou zijn om de Faeries te schrappen en de Sidhe met de Daoine Sith tot één ras te maken, bestuurd door een koningin.
Leuk, maar ik snap niet helemaal het nut van het gezoem. Als ze met z'n allen in een dorp gaan leven, moet dat toch op den duur irritant worden :p
 9. 15 leuk, 2 niet leuk, 2 overig:
Faeries en deze lijken op elkaar. Ik vind de Faeries leuker dan deze.
Samenvoegen met Sidhe, een dier en én plantvorm lijkt me vragen om Mary Sue's (zeker met dat 'half aannemen' erbij, krijg je dan feeën met een staart en dierenoren?). Misschien als je het beter uitwerkt dat het wel kan, maar ik zou zeker het 'half aannemen' schrappen.
 10. 14 voor, 3 tegen, 2 overig:
Leuk, maar wat is de link met nimfen?
Geen voorkeur
 11. 17 leuk, 1 niet leuk, 1 overig:
Heel leuk, alleen bij de laatste zin 'Wulvers mijden in hun wolfvorm graag conflicten'  wil ik graag een toelichting. Is er geen alfa-wolf/hierarchië tussen de wolven meer? Dat vind ik eigenlijk wel zonde. Kan dat er toch bij?
No mercy for the wicked.