Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
0
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Geheel vernieuwd: afdelingspunten!  (1680 keer gelezen)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 4 jaar geleden »
Hoi Myrofassers,

Ze zijn weer terug: de afdelingspunten! Misschien kennen jullie ze nog wel van vroeger, of heb je in topics uit het archief gelezen over hoe Tetachan in haar verdorvenheid punten aftrok van Heracor. De punten zijn een hele tijd weggeweest maar nu hebben we ze weer ingevoerd.

Wat is het?
Goh, wat een goede vraag! Iedere afdeling kan punten krijgen. Het personeel van Bumetrel mag punten toekennen voor goed gedrag van leerlingen of punten aftrekken voor slecht gedrag van leerlingen. Zo kan het geven van een goed antwoord bij geschiedenis je pluspunten opleveren voor je afdeling, maar kan het uitschelden van een schoolhoofd je minpunten opleveren[1]. De afdeling die aan het eind van het jaar de meeste punten heeft, mag één dag lang doen wat zij willen. De afdeling die de minste punten heeft, moet een feestmaal maken voor de winnaars.

Wie mogen punten geven?
Alle personeelsleden en de torenhoofden mogen punten toekennen of aftrekken. Maar niet iedereen mag evenveel punten geven. Hieronder staat hoeveel punten iedereen mag toekennen.
  • Rectoren: onbeperkt aantal punten per keer
  • Decanen: maximaal 10 punten per keer
  • Personeel[2]: maximaal 5 punten per keer
  • Stagiairs: maximaal 2 punten per keer
  • Torenhoofden: maximaal 2 punten per keer

Wat is het verschil met Waardering geven?
Wanneer je als speler (dus OOC) een posting leuk vindt, kun je deze posting nomineren of er Waardering aan geven. Wanneer je personeelslid of torenhoofd (dus IC) het gedrag van een leerling leuk of juist vervelend vindt, kun je punten toekennen of aftrekken. Je kunt dus een post Waardering geven omdat je het heel leuk geschreven vindt maar toch punten aftrekken omdat je leraar de grappen van de leerling niet kan waarderen.

Ik mag punten toekennen, hoe doe ik dit?
Allereerst moet je toegelaten worden tot de groep die dit kan. Heb je een personeelslid of een torenhoofd op Bumetrel? Dan mag je zowel met dat specifieke karakter als met je hoofdaccount in die groep. Meld dat hieronder even, zodat we je niet vergeten.
Zodra dat gebeurd is zie je naast de postings, onder de avatar van het karakter, een plusje en een minnetje. Door hier op te klikken ken je punten toe. Geef je punten? Vermeld dit dan even in je posting zodat je tegenspeler dit ook kan zien.

Waar kan ik de exacte regels terugvinden?
We nemen deze informatie op in de regels. De regels zijn opgesplitst in een deel voor jou als speler en voor je karakter. Zie de spoilers voor de exacte regels:

Spoiler: IC regels (klik om te bekijken/sluiten)
Spoiler: OOC regels (klik om te bekijken/sluiten)

Heb je verder nog vragen of opmerkingen? Roep het hieronder, dan gaan we ze beantwoorden.

Namens het HT,
Aegnor
 1. Probeer het gewoon eens :)
 2. Hier valt onder: Leraren, bibliothecaris, kok, smid, stalmeester, arts, tuinman, kapitein van de wacht en hoofd van de schoonmaakster. Schoonmaaksters, wachters en hulpjes mogen geen punten toekennen
« Laatst bewerkt op: 3 jaar geleden door Aegnor Ancalimë »

Om punten toe te kennen of af te trekken heb ik: Ailean Searay (decaan Socophon) en Nillai Hestür (hoofd van de wacht).

Bij mij zijn dat Personeel: Aoife Piuo en Kimberly Danoris en torenhoofd Ryxini Tirr.

Edit: Oeps klein foutje, Kimberly is inderdaad[1] kokshulpje.
 1. wilde ik weer schoonmaakster schrijven...
« Laatst bewerkt op: 4 jaar geleden door Aoife Piuo »

Rector/ Schoolhoofd:
Maida

Personeel/ leraar:
Fellow
Kyna
Linwë
Magdalena
Za'Dar (?)

Torenhoofd:
Faith (tot op heden, maar of dat zo blijft, weet ik niet)

Hoe meer je zeurt, hoe minder er gebeurt.

Jullie kunnen nu punten geven.

Ik heb als wachter Cillian.
Een dag niet geknuffeld is... een dag niet geknuffeld. Doe er iets aan!

Done.

Kimberley is kokshulp, valt die niet onder de leerlingen nog qua rang? Lijkt me een beetje gek als kokshulpjes punten mogen aftrekken. 

Mijn lijst:
Alaiz
Ajith
Elik
Lodewyc Johlar
Elias

Twijfel:
Haddewych
Echtgenoot van Tetachan Mocha

(Channa deed wel aan puntenaftrek als mensen onrealistische maaltijden omschreven, bijvoorbeeld kip en veel groenten, dus mij lijkt het wél logisch als ze het kan. Misschien deed Channa ook puntenoptrek als ze logische maaltijden omschreven - pap - maar dat weet ik niet zeker)

Ik heb niemand :D

@Rathiain: volgens de regels mag elk personeelslid punten toekennen. Mochten de schoolhoofden besluiten dat bepaalde personeelsleden dat niet (of minder) mogen dan kan dat doorgevoerd worden. (Persoonlijk ben ik het met je eens :))

@Natal: vroeger werden de punten anders gebruikt dan nu. Toen waren ze ook deels voor OOC-waardering, maar dat is nu niet meer het geval. Als je als speler nu vindt dat een ander karakter onrealistische dingen omschrijft, kun je hem negatieve reputatie geven ;)  En volgens mij was Channa de kok en niet het hulpje van, toch?

Ik heb Elion als leraar.
Vraag me af welke afdeling als eerste punten krijgt. Ze staan nu allemaal nog op nul.
't zal Heracor wel weer wezen.
Ugh

Mijn lijst:
Patu
Stevanof

Twijfel: Fernand (stalknecht); Rick (stagiair)
Klein maar dapper

Jullie kunnen punten geven.

We hebben even overlegd en dit lijkt het verfijnde overzicht te worden over wie er allemaal punten mogen geven:

Schoolhoofden: oneindig
Decanen: 10 punten
Leraren: 5 punten
Kok, smid, bibliothecaris, stalmeester, tuinman en hoofd van de wacht/schoonmaaksters: 5 punten
Torenhoofden: 2 punten
Stagiairs: 2 punten
Wachters, schoonmaaksters en hulpjes: 0 punten

Ik heb Hildana  :engel:

Lieverds,

Er is nog geen punt uitgereikt! Het is een schande!

Tips: zorg dat je karakters te maken krijgen met iemand die punten uit kan delen.
Denk aan het volgen van lessen, het uithalen van streken, spontaan klusjes doen, máár zorg wel dat je het IC zo uitspeelt dat een puntengever je ook echt IC punten kan geven. Een Heracori die op Ypsilon een stalmeester helpt, krijgt daar geen punten voor. Doet hij hetzelfde op Bumetrel, dan kan Patu in een woeste bui nog wel eens een punt uitdelen.

Want zeg nou zelf: jij wilt toch dat jouw afdeling die punten binnentikt?
Ze had dan wel veel weg van een paard, maar ze was koppig als een ezel. (Alictor Trezeguet)

Vraagje: Weet je IC ook dat je punten kunt verdienen? Ik gok van wel, maae even bevestiging  ;)
De lucht is blauw als een sinaasappel!

Zeker! Meestal wordt dat wel verteld. Een beetje zoals in Harry Potter. Bijvoorbeeld bij een goede vraag:

"Goede vraag, juffrouw Eleonora, twee punten voor Merifel," prees Alaiz.
Ze had dan wel veel weg van een paard, maar ze was koppig als een ezel. (Alictor Trezeguet)

Vigo Amčl. Dat moet voldoende zijn.

Overigens, wordt er ook bijgehouden wie punten kwijtraakt? Ik kan me voorstellen dat de Socophonners niet zo blij zijn met degene die 19 strafpunten heeft gekregen.
Word meester van jezelf en word meester van anderen.

Ik neem aan dat dat IC minutieus wordt bijgehouden. Hoewel de minpunten vast eerder blijven hangen dan de pluspunten. Overigens waren het 20 strafpunten, ze hebben even voorgestaan met +1. :P

En het was de hele 3e klas, niet 1 persoon
Hoe meer je zeurt, hoe minder er gebeurt.

Huh, het was Deborah toch? :P

Ik zit me net te bedenken. Torenhoofden. Mogen die ook punten geven/aftrekken van hun eigen afdeling?

Zo ja is dat dan niet wat oneerlijk. Een heracor torenhoofd zal denk niet zo snel punten aftrekken van hun eigen afdeling. En juist wel proberen zoveel mogelijk punten bij hun eigen afdeling te krijgen.

Hoe zit dat?

Ik neem aan dat je als torenhoofd ook op eerlijkheid uitgekozen bent door je decaan en dat als het te gortig wordt, je decaan je er wel op aanspreekt.

Bovendien kun je nu als torenhoofd nog wat tegenwicht bieden tegen die volstrekt onredelijke leraren van de andere afdelingen ;-)
Klein maar dapper