Welkom, reiziger. [Log in] of [registreer je]. [Activerings-mail niet ontvangen?]

home
contact
chat
2
1
1
Stuur bladwijzer

Iemand op de hoogte brengen van dit topic? Iemand vragen om hier een bijdrage te plaatsen? Stuur een bladwijzer!

Is dit echt nodig?  (80 keer gelezen)

Speeldatum: 13 oktober 1308 (Midden herfst)

0 leden en 1 reiziger bekijken dit verhaal.

« [] : 1 maand geleden »
Fysialus was rustig door de tuinen aan het kuieren. Hij genoot van de eenzaamheid, van het rustig kunnen overdenken van de voorbije dagen zonder dat anderen zijn gedachten kwamen verstoren. Zijn eerste dagen op Bumetrel verliepen best wel goed vond hij zelf. De lessen lagen volledig binnen zijn niveau, en zijn eerste resultaten waren dan ook goed. Zelf vond Fysialus ze veelbelovend, dit ging hij wel volhouden dacht hij bij zichzelf. De drukte probeerde hij te omzeilen en te vermijden, door te gaan wandelen op rustige plekken, of door te werken in de bibliotheek. De andere myrofas waren niet zo interessant voor hem.

De woorden van zijn mentor spookten soms wel nog door zijn hoofd. Hij wist dat hij zich zou moeten bewijzen buiten de klas. En hij had een vaag vermoeden dat zijn mentor verwachtte dat hij streken ging uithalen met de andere afdelingen om de afdeling Merifel extra in de kijker te zetten. Dat dacht hij toch. Hij zag het wel zitten. Met andere myrofas praten wou hij helemaal niet, maar ze stiekem heel wat ongein aandoen moest wel lukken. Hij zou er nog eens mee kunnen lachen, iets wat niet zo vaak gebeurde. En stiekem kon het ook een wraak zijn voor hun irritante gedrag. Hij wist niet welk irritant gedrag ze vertoonden, maar elke myrofas was gewoon standaard irritant.

Hij moest ook nog op zoek gaan naar een of andere Eleonora. Hij had wel al  iets opgevangen over haar. Vooral haar opvallende rode haren bleken een groot gespreksonderwerp te zijn. Fysialus vroeg zich af of begeleiding de standaard procedure was bij nieuwe leerlingen. Waarschijnlijk wel, waarom zou hij het anders krijgen? Maar dan moest hij eerst de persoon daarvoor wel nog weten te vinden.

Hij had deze gedachten nog maar net laten passeren, of een rode vlek wist zijn aandacht te vangen. Deze rode vlek bleek een bos haar te zijn, waar op wonderbaarlijke wijze nog een heel lichaam aan hing. Was dit...? Er was maar één persoon die zo'n haar kon hebben, nee? Zou dit die Eleonora zijn dan? Waarschijnlijk wel. Zou hij haar aanspreken, dat was de tweede vraag. Want hij had eigenlijk geen zin in sociaal contact tijdens zijn rustige, eenzame wandeling. Maar hij moest wel, als hij ooit in de gratie van zijn mentor wou vallen. Hij wou excelleren, hij wou uitblinken in zijn opleiding. Als dat betekende dat hij eventjes een andere persoon zou moeten tolereren, dan moest hij dat maar gewoon doen, toch?

Ondertussen stond Fysialus nog maar een paar stappen verwijderd van de wilde bos rode haren. Hij besefte niet eens dat hij tijdens het overdenken van zijn volgende stappen, zijn voeten al onbewust hadden besloten wat te doen. Fysialus liet even een kort kuchje horen om de aandacht te trekken. Ze zou zich wel omdraaien bij het horen van een kuchje enkele stappen achter haar, toch?

« [Reactie #1] : 1 maand geleden »
Eleonora Vasiles. Ook wel bekend als het meisje met de haren gekleurd als rozen. Of het meisje met meer rondingen dan het meerendeel van de sokken bij elkaar. Of misschien zelfs als de meesteres van streken? Of toch het ex-torenhoofd van Merifel? Of moest er worden afgegaan op het gerucht dat ze ooit Mocha had geknuffeld. Of ooit met een weerwolf had gestoeid? Of het verhaal dat ze tegenwoordig een heks was?

Leo hield het niet meer bij. Vroeger had ze alle geruchten gekend, vurig achterna gejaagd zelfs. Vroeger zou ze beledigd zijn geweest dat deze phaosfee haar alleen kende om haar rode haren. Gingen er geen andere verhalen meer over haar rond? Was ze zo braaf geworden? Maar nee, tegenwoordig hield ze zich alleen bezig met plantjes en elixers. Geruchten, het deed haar niks meer. Ze was de rust zelv-

"Je staat, bij Cerce, op mijn distels!" Eleonora schoot overeind. Om haar heen vlamde een soort woede, tastbaarder dan die van de gemiddelde myrofas. Even maakte de nimf in haar zich zorgen over de effecten van zulke energie op de plantjes om haar heen, maar ze schudde die gedachte weer snel van zich af.

"Wat denk je, ik besluip even die jongedame in de tuinen en vertrap haar distels terwijl ik toch bezig ben? Hm?" Leo maakte snel een inschatting van het joch: phaosfeetje, beetje bleekjes, een te rechte neus om oudere broers te hebben, en uiteraard een groentje, in beide betekenissen van het woord. Ze leek hem niet het type om dit zelf bedacht te hebben. "Laat me raden, weddenschap verloren? Wie heeft je ertoe aangezet? Teles? Van Castro? Elias?"
De lucht is blauw als een sinaasappel!
« Laatst bewerkt op: 1 maand geleden door Eleonora Vasiles »

« [Reactie #2] : 1 maand geleden »
Wat een kuchje toch allemaal niet teweeg kon brengen. Een regelrechte woedeuitbarsting. Je zou bijna zeggen dat de ogen van de nimf voor hem vuur schoten dat even rood was als die opvallende haren. Maar het deerde Fysialus niet echt. Hij zag wel dat deze myrofas veel ouder was dan hem, en dus ook veel belangrijker was dan hem. Maar het was geen docent op deze school, dus lapte hij de gebruikelijke en nogal stijve omgangsregels maar eventjes aan zijn laars. En hij had nou net iets te weinig interesse in de andere persoon voor hem om echt geïntimideerd te zijn door haar woede. Het was niet alsof hij echt een goede indruk wou nalaten ofzo.

Fysialus keek even rond zich heen. Hij stond inderdaad temidden een groep distels. Het was hem helemaal niet opgevallen, hij dacht dat het een bosje onkruid was dat tussen het gras groeide. Blijkbaar had hij dat toch even verkeerd ingeschat. Hij maakte een kleine mentale notitie: onkruid in de tuinen is niet zomaar onkruid.

"Die distels had ik nog niet eens opgemerkt. Waarvoor al die woede? Hoe belangrijk zijn een paar distels?" Het was moeilijk uit te maken of het nu gemeende interesse, of sarcasme was. Het was vooral zeer eentonig gezegd. Fysialus zette wel een stapje opzij. Hij moest per slot van rekening nog steeds begeleid worden door dit figuur, dan was het misschien geen slecht idee om een diepe haatrelatie te vermijden.

"Ik heb geen flauw idee welke namen je net allemaal opgenoemd hebt, Eleonora. Ik doe trouwens niet aan weddenschappen, ik zie het nut er niet van in. Ik kom met een andere reden." Wat die reden dan wel niet was, liet hij nog even in het midden. Eerst moest de kalmte maar weer eens terugkeren.

Hij dacht er ook net aan dat hij de naam van het meisje nu wel gezegd had, maar dat ze nog helemaal geen idee had van wie hij was. Vast een beetje vreemd, een onbekende jongen die zomaar je naam weet. "Ik ben Fysialus, trouwens. Fysialus Cantarica."

« [Reactie #3] : 1 maand geleden »
"De distel. In dit geval, de blauwe zeedistel oftewel de Eryngium Maritimum. Bladeren en stam zijn eetbaar, de blauwe kroonbladeren bevatten stimulerende wilsmagische eigenschappen, de wortels kunnen gebruikt worden als afrodisiacum, voor als de mannelijkh-" Eleonora bedacht zich ineens.

"Eèèèn je andere voet staat toevallig op een kruisdistel oftewel Eryngium Campestre. Te gebruiken bij huidaandoeningen, ontstekingen, verstoppingen en stenen uit het lichaam. De kroonbladeren bevatten wederom wilsmagische eigenschappen, maar remmend. Uiterst essentieel bij de bereiding van het elixer Ganimesh, een elixer dat nog stamt uit Babylonische tijden. Een reis van maanden durf ik wel te zeggen om de plant van hier, zijn natuurlijke habitat, naar die streken te krijgen. Dus voor je weer een opmerking durft te maken over een paar distels..."

De nimf wierp nog een blik op het feetje voor haar en besloot haar zin maar niet af te maken en er viel een nogal abrupte stilte tijdens haar woordenstroom. Wat had het voor zin? Zij was in de eerste van Merifel vast ook wel over een stel distels heen gewandeld. Nog onwetend wat ze werkelijk waard waren met de juiste bereiding. Zoveel jaren scheelde ze ook weer niet met de phaosfee dat ze dat al vergeten was. "Nou uhm - let gewoon op je voeten, is wat ik eigenlijk wil zeggen."

Eleonora zette haar vijandige kartelrandje weer aan de kant en schikte zich naar de nieuwe situatie. Hij zei wat interessants, iets over haar en en iets anders over redenen. Niet helemaal iets anders - want waarom zou hij haar bij naam kennen, zonder reden?

"Nou, Fysialus Cantarica," antwoordde ze toen hij verder had gesproken, "waarom doe jij niet mee aan weddenschappen? En wat is je mening over sokken. Was je liever een sok geweest? Er zijn er menige die dat willen weet je. Maar de ouders... dat bepaalt toch veel." Leo keek het feetje peilend aan. Die reden, daar kwam ze later wel op terug. Het liefst ontdekte ze die zelf namelijk.
« Laatst bewerkt op: 1 maand geleden door Eleonora Vasiles »

« [Reactie #4] : 1 maand geleden »
Er volgde een heel gedetailleerde uiteenzetting over de belabberde distels die zonet nog onder zijn voeten lagen. Ze waren helaas niet onbeschadigd gebleven. Hij bukte zich wel om ze van dichterbij te kijken. Hij vond het relaas van de nimf best wel nog interessant. het was vast leerstof die nog ging volgen in zijn opleiding, kennis die hij moest onthouden omdat het later van pas zou komen. Distels. Verschillende soorten, verschillende werkingen. En vooral niet te gebruiken als voetmatje. Hij stond weer op en keek de nimf aan.

"Mijn excuses hiervoor. Ik wist niet dat distels zoveel eigenschappen bevatten, dat werd me nog niet aangeleerd. Ik zal het meenemen voor in de toekomst." Deze keer klonk het wel gemeend. Met kennis en interessante informatie lukte het wel om tot Fysialus door te dringen.

Dat lukte minder met normale, onzinnige conversaties. Sokken? Wat bedoelde ze nou met sokken? Die droeg je toch aan je voeten, nee? Was hij liever een sok? Fysialus zag niet veel goede kanten aan het leven van een sok. Een hele dag aan ongewassen voeten bengelen, het leek hem maar niks.

Tot er plots een kaarslichtje ging branden in zijn hoofd. Ze had het natuurlijk niet over het kledingstuk, maar over de afdeling Socophon. In de leerlingenkamer werden de Socophon-leerlingen steevast sokken genoemd. Of andere, meer denigrerende en belachelijke namen. Maar dat was een beetje kinderachtig.

"Weddenschappen lijken me zo nutteloos. Waarom zou je een weddenschap afsluiten? Als ik iets te bewijzen heb, doe ik dat zo wel, zonder dat ik daar een onzinnig wedstrijdje van moet maken."

Was hij eigenlijk liever een leerling bij Socophon geweest? Hij had per slot van rekening een keuzevak uit deze richting genomen. Maar nee, magie sprak hem net dat tikkeltje meer aan. Kennis vergaren was leuk, maar elixirs en wilsmagie waren nog zoveel leuker. het was interessant om te kunnen filosoferen over moeilijke zaken, maar het was nog veel interessanter om te kunnen spreken met anderen via telepathie. Het was vooral deze interesse, en de wens om heel ervaren en kundig te worden in magie, die hem voor Merifel deden kiezen. Natuurlijk was hij veel liever thuis gebleven, om daar te werken aan zijn kunde. Dan had hij alvast veel meer rust dan nu.

"Mijn mening over sokken? Geen idee. Ik heb er nog nooit een gesproken." Had hij eigenlijk überhaupt al met iemand gesproken? "Ik blijf toch wel liever bij Merifel. magie spreekt me meer aan dan kennis."

« [Reactie #5] : 1 maand geleden »
Er speelde iets van een lichte glimlach om de lippen van de nimf - misschien had ze toch nog wel dat torenhoofdentintje aan haar preken zitten dat ze wist door te dringen in de hersenpan van een simpel groentje. Ze kreeg deze keer een welgemeend excuus aangeboden en haar woede van eerdere ebde nu helemaal weg. Het kostte haar weliswaar een zestal distels, maar die groeiden na de winter wel weer terug.

"Magie is kennis, vergis je daar niet in. Maar wel anders dan sokkenkennis. Sokkenkennis is voor adellijke fauntjes die danspasjes uit hun hoofd kennen, en elven vrouwtjes die duur verkocht moeten worden aan de zoon van de hoogedele graafheer pief. Maar wel essentieel, overigens. Zonder sokkenkennis geen magiekennis, immers. Want iedereen weet dat de wereld niet draait zonder sokken, en hoe moet er magie zijn zonder wereld? Hm?"

Ze keek de phaosfee aan om te peilen of hij er iets van snapte en realiseerde zich toen dat ze misschien te weinig met normale myrofas had gesproken de laatste tijd. Er waren wel enkele klanten die ze kort sprak, maar voor de rest praatte ze eigenlijk alleen met Zernicus en de jongens uit de winkel. Meestal lieten die haar maar haar gang gaan zonder al te veel vragen te stellen.

Eleonora zuchtte. "Als het geen weddenschap is dat jou hier brengt, maar je hebt wel de grote moeite genomen om mijn naam te kennen en mij te gaan zoeken in de tuinen, wat brengt jou dan hier jongeheer Cantarica? Is het om iets aan jezelf te bewijzen? Want dat vraag ik me nu af he, als je dingen niet doet om ze aan een medeleerling te bewijzen, doe je ze dan om iets aan jezelf te bewijzen? Stel, je wil de Heracor afdeling vergiftigen met een magisch elixer. Waarom zou jij dat doen, Fysialus? Voor jezelf? Voor Mocha? Voor Olki?"

« [Reactie #6] : 1 maand geleden »
Fysialus kon het verhaal van de nimf tot op zekere hoogte volgen. De volledige diepgang ontging hem natuurlijk wel, maar hij snapte wel wat de nimf wou zeggen, en wat ze bedoelde. Tuurlijk had je Socophon nodig, net zoals je Merifel en Heracor nodig had. Iedere persoon speelde zijn eigen broodnodige rol in deze wereld.

"Je hebt gelijk, maar geef mij dan toch liever kennis over elixirs dan over de geschiedenis van een of ander land. Daar mogen die fauns en elvenvrouwtjes zich over buigen"

"Moet je dan steeds iets te bewijzen hebben om iets te doen? Ik wil misschien gewoon dingen bereiken. Een vooropgesteld doel behalen. Daarvoor hoeft niks bewezen te worden."

Het stoorde hem best wel dat deze nimf dacht dat hij dingen te bewijzen had. Weddenschappen enzo. Dat sprak hem helemaal niet aan. Hij was niet naar deze school gekomen om aan anderen te tonen hoe goed hij wel niet was. Hij was niet naar hier gekomen om te gaan pronken bij andere leerlingen, of om überhaupt contact te hebben met andere leerlingen. Zij mochten vrolijk hun krachtmetingen onder zichzelf gaan uitvechten. Nee, Fysialus zat hier omdat zijn ouders hem verplicht hadden, en daarna had hij voor zichzelf besloten om deze opleiding door te lopen en er ook in te slagen. Het liefst nog met de best mogelijke resultaten. Eenmaal hij dat gedaan had, lag er een toekomst voor hem open waarbij hij alle kanten uit kon gaan. En dan kon hij een goede job uitkiezen, en een leven uitbouwen. En om dat doel te bereiken stond hij nu voor deze nimf om... O ja, begeleiding vragen. Hij was het bijna vergeten.

"Ik kom eigenlijk in naam van mijn mentor, Mocha. Ik moest bij jou komen voor begeleiding. "

« [Reactie #7] : 2 weken geleden »
"Hoe stel je deze doelen dan op? Ben je ooit een keer wakker geworden met een intens verlagen naar kennis over magische elixers? Papa liet je vroeger een paar keer te vaak in de tuinen spelen hm? Bijzonder dan toch, hoe dat werkt. Wat drijft een Myrofas nou echt?" Leo keek de jongen aan om te zien of hij misschien een passend antwoord had maar ze twijfelde of iemand dat kon geven.

"Ah. Mocha. Ja." Leo liet haar filosofische overpeinzingen even voor wat ze waren. "Die vrouw heeft volgens mij het idee dat ik nog steeds te veel tijd om handen heb. Ziet ze dan niet dat die vol zitten met distels?" Wat Mocha dreef, dat wist Amina waarschijnlijk zelfs niet. "Heeft ze ook gezegd waarom ik je moet begeleiden? Specifiek waarom ik, en dan ook specifiek wat deze begeleiding inhoudt?" Ze gebaarde met een brede zwaai naar haarzelf, het phaosfee fladdertje en het stelletje distels dat zich tussen hen in bevond.

« [Reactie #8] : 2 weken geleden »
Wat had dit meisje toch met al die irritante, diepgaande vragen? Hij was hier niet om na te denken over de psychologie der myrofas, hij was hier om begeleiding te krijgen zodat hij zijn mentor tevreden kon stellen, waardoor hij een tweede keuzevak kon volgen, en extra voorbereid kon zijn op het latere leven. Maar vooralsnog bleef die begeleiding uit, en werden er gewoon wat moeilijke vragen naar zijn hoofd geslingerd.

Tot er plots een lampje ging branden in de hersenpan van Fysialus. Misschien wist hij toch wel wat een myrofas kon drijven om dingen te presteren. Voor zover een onervaren jongeling als hij dat kon beseffen natuurlijk. Toch was hij best trots dat hij een antwoord kon geven. Of het antwoord de vraag van Eleonora op passende wijze kon beantwoorden was nog maar de vraag.

"Misschien zijn we allemaal gewoon op zoek naar een beter leven? Willen we dingen bijleren en nieuwe vaardigheden krijgen om ons leven net dat tikkeltje rijker, interessanter en beter te maken? Om nieuwe dingen te kunnen ontdekken en een andere richting uit te gaan?" Even was het stil. "Dat is wel wat ik wil doen. Bijleren over elixirs en magie, en dat kunnen beheersen, om iets te kunnen doen met mijn leven."

"Wat de begeleiding inhoudt weet ik niet. Er werd gesproken over het mogelijk volgen van een tweede keuzevak, en dat ik mezelf moest bewijzen in Merifel. Jij krijgt er wel een vergoeding voor, je moest je bij Mocha melden voor die vergoeding."

Ergens had Fysialus de indruk dat zijn aanwezigheid en zijn verzoek niet echt gewenst waren. Dat begreep hij wel. Als hij zelf mocht kiezen tussen rustig distels plukken of gestoord worden door anderen, was zijn keuze ook wel snel gemaakt.

« [Reactie #9] : 2 weken geleden »
"Een beter leven, hm? Tja." De nimf kon zich dan wel gaan afvragen wat een beter leven was - meer rijkdom? Meer kennis? Myrofas om je heen van wie je hield? En wat als jou betere leven het leven van andere myrofas beperkte? Bij Cerce, ze leek wel een sok.

"Goed, genoeg over redenen van bestaan. Laten we voor het moment maar gewoon even aannemen dat Amina het leuk vond. Mocha heeft je gestuurd want... Je wil een tweede keuzevak volgen? En je houdt van elixers?" Eleonora begon al te vermoeden wat deze 'bijscholing' in ging houden. Mocha hield nog minder van tweede keuzevakken dan Magvatero van zijn planten.

"Dan doen we het zo." De nimf begon ondertussen vast haar distels te verzamelen en wikkelde ze voorzichtig in een vreemd ruikende doek. "Jij zorgt dat je deze week, dezelfde tijd, voor de deur van de leerlingenkamer van Merifel staat met een tas vol spullen die je eventueel denkt nodig te hebben. Ik ga je niet vertellen wat; dat mag je zelf inschatten. Dan neem ik ondertussen deze week even de tijd om een bezoekje aan de groene vrouwe zelf te brengen zodat zowel jij als ik iets beter weten wat de bedoeling is van dit hele gebeuren. En dan ga ik nu weer dingen doen met deze distels die nodig moeten gebeuren, en jij gaat je nu verder inlezen over de wilsmagische functies ervan. Ja?" Leo wachtte niet op een antwoord. "Ja. Mooi."

De distels werden in een mand geborgen en het nimfje stond op om te vertrekken - ze moest hoog nodig weer naar Zernicus. "Oh en, zeg volgende keer maar Leo. Niemand zegt Eleonora meer."

[1]

1.  @Fysialus je vrij om hier nog iets te antwoorden - maar je mag ook gewoon een nieuw topic openen dat zich over een week afspeelt. Stuur dan wel even een bladwijzer!